lördag 27 juli 2013

Dag 33: Små steg framåt

Idag är det kvalmiga 28 grader i Uppsala. Pappa och jag tog en promenad med rullstolen i parken och jag gick en del även för egen maskin. Men vi fick strax bege oss tillbaka för det var helt enkelt för varmt.

Är väldigt trött idag och det gör lite ont att svälja, men annars mår jag bra. Inget illamående, och det är huvudsaken.

Jag sov dåligt i natt. Hade värk i nacken och kände mig väldigt rastlös. Kan bero på abstinens efter tabletten Temesta som jag förut fick en hög dos av eftersom det var det enda som hjälpte lite mot illamåendet. Dessvärre så är det en narkotisk tablett så när jag ville sluta med den helt så fick jag krypningar i hela kroppen och kunde nästan inte sitta still. Jag tänkte att det var lika bra att sluta tvärt och inte dra ut på det, men personalen sa att det var bättre att trappa ned. Nu får jag en sjättedel av dosen och idag känner jag mig inte lika rastlös i kroppen. Det är skrämmande hur snabbt hjärnan kan utveckla ett beroende!

Att äta vanlig varm mat är fortfarande svårt men det går hyfsat att dricka näringsdrycker och få i sig vätska. För första gången testar man att inte ge mig något glukosdropp och det känns som att det kommer att funka.

Är väldigt nöjd över att jag både igår och i morse lyckades ta alla mina mediciner i tablettform. Vet inte varför men det är svårt. Tabletterna kväljer mig och luktar konstigt och det känns som att de ska fastna i halsen. Det har blivit en psykisk grej, för förut har jag aldrig haft problem att svälja tabletter. Under perioden då jag kräktes mycket fick jag alla mediciner via dropp, men innan jag åker hem måste jag ju klara att få i mig dem själv.

I början på nästa vecka kanske jag kan få åka hem, förutsatt att jag inte får någon infektion förstås och att jag kommer igång mer med ätandet. Men jag tror det är viktigt att jag inte stressar, för äter jag för häftigt tror jag att illamåendet kommer tillbaka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar