onsdag 10 juli 2013

Dag 16: Drömmar om mat

På eftermiddagen igår kopplade de bort den vita påsen med näringsdropp och jag fick tillbaka det vanliga vätskedroppet. Det var skönt, för jag tror att jag mådde illa av det andra, som dessutom luktade kväljande.
Men även idag har jag mått illa och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag kräkts. Jag har inte fått i mig någon mat alls i princip, vätskedroppet med socker är min enda näring.

Efter som jag kräks så mycket så får jag alla mediciner via dropp istället för i tablettform. Det är skönt att slippa stressen med tabletterna. Förut var jag väldigt orolig för att jag skulle kräkas upp dem innan de hunnit göra någon verkan.

Jag kan inte beskriva hur mycket jag längtar efter att det här illamående ska försvinna så att jag kan äta igen! Aldrig förr i mitt liv har jag haft sådana matfantasier som nu, (som dessutom hjälps på traven av alla matlagningsprogram som visas på teven om dagarna). Tänk att få sätta tänderna i (utan att vilja kräkas på fläcken) hemgjorda, saftiga hamburgare, pizza med tomat och mozzarella, matig kycklingsallad med soltorkade tomater, potatisgratäng, ugnsbakade rotfrukter, varmrökt lax, kryddig korv med bröd, stuvade makaroner och älgfärsbiffar, långkok på viltkött med trattkantarellsås, kokt potatis och vinbärsgelé.... jag kan fortsätta hur länge som helst. Men just nu skulle det kvitta vilken läckerhet jag fick serverad - jag får knappt i mig ett halv glas nyponsoppa. Allt växer i munnen, smakar konstigt, och kräks upp efter någon timme om jag väl får det i mig. När ska det vända?????!!

5 kommentarer:

  1. Håll ut tjejen, det vänder. Styrkekramar Inger

    SvaraRadera
  2. Hej Jenni!
    Det måste väl vara ett steg i rätt riktning att du nu blivit av med näringsdroppet. Kroppen måste kanske ha en tid för att ställa om sig. Önskar att vi här ute kunde hjälpa dig att få aptitet tillbaka och slippa illamåendet. Definitivt har vi samma smak på maträtter. Och visst är det så att man längtar eftr sådant som är svårt att få. Om jag kunde skicka dig en kick med uppmuntran och lite bättre smak i munnen skulle jag göra det. Försök stå ut en dag till så kanske det vänder.
    Har du testat glass? När barna är sjuka brukar glass gå ner. Önskar dig snar bättring.

    SvaraRadera
  3. Hej! Jag kom in på din blogg av en ren slump. Jag har nyligen (i maj) själv donerat stamceller till min syster som har ALL, Akut Lymfatisk Leukemi för andra gången. Vi hade turen att vi matchade. Hon är idag på dag +42 och bloggar även hon. Jag vill bara önska dig all lycka till. Ni kämpar mer än någon kan ana.
    Skickar styrka via internet till dig!

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Det är ett glukosdropp för att jag ska få in tillräckligt med vätska och även en del kalorier. Jag klarar inte av att varken äta eller dricka mer än någon liten klunk då och då just nu på grund av illamåendet. Jag får även dropp med mer näringsämnen men mår illa av det, så det måste gå in mycket långsamt under många timmar.

      Radera