måndag 18 november 2013

Tillbaka i Uppsala

Efter två kvällar i rad med 39 graders feber är jag inlagd på Akademiska sjukhuset igen. Fortfarande oklart vad febern beror på, verkar inte vara någon bakterie trots allt eftersom min snabbsänka, CRP, är normal. Ett virus kanske, men vad? Jag oroar mig för mina lungor, att det väser när jag andas. Det måste ju finnas någon förklaring. Och jag är orolig för att mitt immunförsvar ligger lågt igen, vad beror det på egentligen? Så många frågor, jag hoppas jag kan få lite klarhet de närmaste dagarna.

4 kommentarer:

  1. Det suger, naturligtsvis. Hoppas du får svar på dina frågor, ovisshet är det värsta av allt.
    Det kanske inte är så lätt att få svar heller eftersom dina prover inte visar något. Din kropp är naturligtvis sliten efter all behandling som försvagat den. Det kanske blir så att du får en låg dos antibiotika under längre tid för att hjälpa din kropp på rätt köl.
    Normalt blir man väldigt känslig efter att ha käkat antibiotika. Immunförsvaret minskar, man kan drabbas av olika virus som man vanligtvis har skydd mot. Drabbades själv efter en dubbeldos med antibiotika och gick hängig en hel sommar.
    Det har nu gått snart 5 månader sedan du genomgick din stamcellstransplantation. Det kan kännas som en lång tid men i detta sammanhang så är det nog inte det. För många som skrivit om sin Hodgkins sjukdom har det tagit upp till ett år att ta sig tillbaka till ett normalt liv igen.
    Ett glädjande besked som du fått är ju att det inte finns canceraktivitet efter transplantationen.
    Så håll ut!
    Vän på nätet.

    SvaraRadera
  2. Tungt med denna ovisshet, men ju mer de uteslutit desto närmare ett svar borde de komma. Hoppas de får ned febern på dig och att de hittar boven i dramat så du snart kan åka hem igen! Många kramar!!

    SvaraRadera
  3. Ditt tålamod prövas igen och igen, det är oerhört tufft, förstår om du tappar både sugen och hoppet ibland. Men säkert kommer läkarna snart fram till varför du mår som du gör, de gör de alltid. Provsvaret från lungprovet kanske kan ge svar på en del.
    Jag tänker på flera bloggare som har genomgått samma sak som du - och som det tagit tid för. Du har inte tagit kontakt med någon av dem? Som t e x Laris Blogg? När jag var svårt sjuk i min Crohn, så var det bästa hjälpen för mig att prata med de som redan hade gått igenom mycket - och som gjort Stomioperation och tagit bort hela tjocktarmen allt vad det innebär. Det gav mig bästa stödet under åren som sjuk.
    Säger som ovanstående - håll ut, det vänder Jenni!
    Kram från Kerstin

    SvaraRadera
  4. Hej Jenni! Jag tänker på alla dina obesvarade frågor. Jag är själv en person som vill ha svar och förklaringar och förstå sammanhang. Det är oundvikligt att inte bli orolig och lessen i en sådan situation som du befinner dig. Feber är kroppens sätt att försvara sig och frågan är mot vad i ditt fall. Måtte man hitta detta snart så att du får chans att återhämta dig och hitta tillbaka till en vardag. Hoppfullt är ändock att provet på benmärgen och röntgen på lungorna var ok. Varje patient är säkert unik och det finns förmodligen ingen facit man kan plocka fram.
    Många kramar fulla med kraft till dig!
    Medresenären

    SvaraRadera