torsdag 14 november 2013

Hemfärd

Idag får jag åka hem. Det känns lite osäkert och samtidigt väldigt skönt. Anledningen till min oro är att jag har en känsla att en förkylning är på gång och det skulle inte förvåna mig om jag snart har feber igen. Men jag vill ändå åka hem för det känns som om jag behöver det, och jag kommer hur som helst inte att vara härifrån länge. På lördag ska jag lämna blodprover på sjukhuset hemma för att kontrollera mina blodvärden och redan på måndag ska jag tillbaka till Uppsala för kontroller.

Mina utslag har blivit blekare, men de kliar fortfarande. Nu har äntligen svaret på hudbiopsin kommit men tyvärr så var det inte till speciellt stor hjälp. Man kunde inte utesluta varken en GVHD-reaktion eller läkemedelsallergi. Mina förhöjda levervärden skulle också kunna vara GVHD, men ingen vet säkert. Än så länge är det såpass lite påverkan att man inte behöver sätta in behandling.

Under förmiddagen har jag fått både trombocyter, blod och immunoglobuliner. Det var min andra dos immunoglobuliner och transfusionen gick bra den här gången också. Ibland kan man få en allergisk reaktion och därför startar droppet långsamt och ökas på efter en stund. Jag hoppas innerligt att immunoglobulinerna kommer att hjälpa mig så att jag slipper börja med kortison. Kortison dämpar immunförsvaret och det vore bra om det fick chansen att bli starkare så att jag slipper virusutbrotten framöver.

2 kommentarer:

  1. Glädjande!
    Nu får vi hålla tummarna för att inte ett virus ska ställa till det igen. Hoppas du får en GOD helg
    med allt vad den kan innehålla för dig.
    Vän på nätet

    SvaraRadera
  2. Hej Jenni!
    Skönt att du får lite miljöombyte! Jag förstår att du behöver det efter alla turer. Sjukhusmiljön är ju speciell. Påfrestande att proverna inte visar klara besked men det är nog en svår ekvation att hitta alla lösningar på. Hoppas att du kan njuta lite grann av att komma hem och att det känns gott att få lite lugn och ro.
    God bättring till dig!

    Medresenären

    SvaraRadera