onsdag 27 november 2013

Sovardag

Idag har jag knappt kommit ur sängen känns det som. På morgonen var jag så trött att jag sov över frukosten och nätt och jämnt vaknade till ronden. Sedan har jag fortsatt vara trött och lite småyr. Kanske är det all spänning som släpper nu efter väntan på röntgenbeskedet.

På eftermiddagen var planen att gå en promenad men istället fick jag hastigt en tid för lungröntgen. Jag har oroat mig mycket för mina lungor eftersom det känns tungt att andas ibland och för att jag fortfarande har en del hosta och slem. Röntgen idag ska man jämföra med tidigare bilder och se om det blivit någon förändring.

I eftermiddag startar en behandling i dropp med Foscavir mot CMV. Förut har jag blivit behandlad med Valcyte och Cymevene, men eftersom viruset blommar upp på nytt och delvis är resistent mot de läkemedlen ska jag nu få lite starkare grejer. Jag vet inte hur många dagar behandlingen kommer att ta, men gissningsvis så blir jag kvar här till nästa vecka. Det är tråkigt men känns som lika bra. Foscavir är ett läkemedel som sjukhusen behöver särskild licens för att ge och på sjukhuset i min hemstad så har man inte den licensen. Kanske skulle det gå att ordna, men det känns bättre att få behandlingen på ett ställe där man är van att ge den. Tydligen kan det vara påfrestande för njurarna och jag måste få vätskedropp i två timmar innan själva läkemedlet ges.

2 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Jag förstår att du har sovit nästan hela dagen. Du har naturligtvis förbrukat så mycket kraft för att våga ta emot beskedet på PET-röntgen så det kan inte finnas en gnutta kvar. Du behöver verkligen sova och slappa för att fylla på förrådet. Hoppas att det finns något gott på matsedeln som smakar och luktar gott.
    All styrka i världen till dig!
    Medresenären

    SvaraRadera
  2. Jenni, förvåna dig inte över att du kännt dig helt väck efter dagar och nätter fyllda med bävan inför beskedet om cancer eller inte. Det är inte mänskligt att hamna i sådan situationer. Varje muskel, själ och psyke har jobbat till max för att kunna ta emot svaret. Unna dig vila.
    Du har än en gång resonerat klokt med dig själv att med Foscavir-behandling är det tryggast att vara kvar i uppsala. Bra tänkt.
    Jag hoppas av hela mitt hjärta att behandlingen inte ska bli allt för påfrestande för dig. Tänk om det tar knäcken på allt som har ställt till det i din kropp med feber, utslag, trötthet, hög sänka mm.
    Vän på nätet

    SvaraRadera