fredag 22 november 2013

Rädd för återfall

Jag är orolig för återfall. Min sänka, B-SR, är hög, >110. Det är en typ av blodprov som varit förhöjd vid mina tidigare återfall, men det har aldrig varit så här högt vad jag minns. (Ett normalt värde ligger mellan 2-16.) Det måste inte vara Hodgkins, värdet stiger vid infektioner och inflammationer av olika slag. Men jag är förstås rädd för det värsta.

Idag fick jag veta att ett virus, CMV, har börjat stiga i mitt blod igen. (För tredje gången sedan transplantationen.) Innan behandling sätts in ska man mäta värdet en gång till för att se att det verkligen är en ökning. Om så är fallet antar jag att jag får börja med Valcyte igen, eller det där Cymevenedroppet, behandlingar som hämmar min benmärg. Det är inte vad jag behöver just nu när den redan är så trött.

Jag är i alla fall glad att mina utslag på huden håller sig i schack. De syns fortfarande, men har inte blivit värre. Min temp har inte heller varit så hög de senaste dagarna. Igår var första kvällen jag inte var över 38-strecket.

2 kommentarer:

  1. Kära Jenni! Jag blir så glad och rörd när jag kollar på bilden! Vilken underbar bild på dig och din häst! Den utstrålar trygghet och harmoni och bekräftar kemin mellan er båda. Jag förstår att du längtar och det är sunt! Det är ett tecken på att du trots den ena örfilen efter den andra ser framåt! Jag förstår mycket väl att du är orolig och rädd för återfall. Du har ju erfarenhet av några sådana. Det är ren tortyr att tvingas ta nya prover, vänta på nya svar och under tiden brottas med sina egna tankar. Man är ju fruktansvärt ensam i en sådan situation för det är ju ens eget liv det handlar om. Jag önskar av hela mitt hjärta att du får lugnande svar så att du kan koppla av lite grann. Det sliter att oroa sig.
    Bamsekramar till dig!
    Medresenären

    SvaraRadera
  2. Jenni, jag känner också rädsla inför det besked du kanske delger oss här ute. Ovisshet, väntan och vånda är hemskt att behöva känna. Men som du skriver "Det behöver inte vara Hodgkins".
    Jag hoppas av hela min själ att du får ett bättre provsvar än det du ängslas för. Du har haft tillräckligt nu.
    Vän på nätet

    SvaraRadera