torsdag 29 augusti 2013

Lågt blodvärde

Så var det dags för den här veckans kontroller i Uppsala. När jag åkte dit kände jag mig sliten och hjärtat slog konstigt. Det hoppade över slag och det kändes väldigt obehagligt. Jag fick lämna blodprover, träffa en läkare och för säkerhets skull göra en EKG-undersökning innan jag satte mig i bilen hemåt igen.

Efter någon timme ringde en sjuksköterska och berättade att proverna visat att mitt blodvärde sjunkit till 81 och att det kunde vara en förklaring till att hjärtat slog konstigt och att jag mådde som jag gjorde. Vi bestämde att jag skulle få blod på sjukhuset hemma, och det är vad jag har gjort idag. Jag känner mig redan lite piggare.

En god nyhet när jag var i Uppsala var ett provsvar som visade att mitt immunförsvar redan en månad efter transplantationen till mer än 99 procent kom från min donator. Det är tydligen vanligt att man en tid efter transplantationen har en blandning av det gamla och nya immunförsvaret, och ju snabbare det nya tar över desto bättre. Att jag fick ett så bra resultat på provet minskar enligt läkaren risken för GVH och ökar chansen för att jag ska bli botad av behandlingen!

6 kommentarer:

  1. Det låter ju väldigt positivt! :D Förstår att känslorna pendlar mellan högt och lågt och att det känns tungt ibland men det låter som goda förutsättningar för att det ska bli bättre! Kram!

    SvaraRadera
  2. Hej! Det låter ju toppenbra! 99% ����
    Fortsätt krya på dig!
    Trevlig helg! ❤
    Kram Catrin

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag känner verkligen glädje för dina värden!! "Min resa" är väl valda ord,
    Jenni. Du har kört i uppförsbacke med motvind länge nu men det verkar som vägen planar ut. Förhoppningsvis kommer du fram till en utförsbacke och får medvind.
    Heja på Jenni.
    Vän på nätet.

    SvaraRadera
  4. GVH i liten grad är väldigt bra att få dock. Har du fått någon GVH?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också hört att en mild form kan vara positivt. Än så länge har jag inte haft någon GVH alls. /Jenni

      Radera
    2. Det är själva GVH-reaktionen som botar cancersjuka, men jag har också hört att även om man inte själv märker av någon GVH så kan man ändå räkna med att det pågår en sådan reaktion i kroppen, men mild så man inte känner den :)

      Radera