torsdag 8 augusti 2013

Barnmat på menyn

Det är verkligen otacksamt att laga mat åt mig. Jag lägger upp, säg, två köttbullar och två potatisar på tallriken och en liten sked med ärter. Sedan finfördelar jag allt för att sedan peta runt i det i kanske en kvart och lämnar mer än hälften kvar. Jag vill verkligen äta, men det är så svårt.

Men idag provade jag något nytt - barnmat på burk. Pasta och kyckling med grönsaker för 1-åringar som ska tuggträna. Det var extremt mjuka bitar och såg inget vidare aptitligt ut men det slank ner riktigt bra. :-) Så jag ska prova fler sorters barnmat som mellanmål. 

Idag har jag stundtals varit yr. På morgonen när jag skulle till sjukhuset för att lämna blodprover fick pappa köra mig så nära sjukhusdörren som möjligt och fulparkera några minuter för att leda mig i armen upp till avdelningen. Yrseln kände jag av även igår, jag vet inte riktigt vad det beror på. Nu på kvällen känns det lite bättre och jag har rört mig lite i lägenheten.

Febern håller i sig och det kan den tydligen göra i någon vecka framöver, trots behandling. Jag har även ont i öronen och halsen, särskilt på morgonen, och jag har fått en ordentlig undersökning av en öron-näsa-hals-läkare. Tydligen har jag brustna blåsor i halsen och smärtan när jag sväljer strålar upp i öronen. Kanske kan det ha med viruset att göra.

Men, för att avsluta med något positivt så går det mycket bättre att dricka nu. Jag kan ta större klunkar och nu tror jag att jag får i mig tillräckligt under dagen. Ett litet steg i rätt riktning!

2 kommentarer:

  1. Hej Jenni! Yes,yes,yes! Nu är du på gång! Yrsel kan säkert bero på att du inte kunnat dricka tillräckligt mycket. Det är underbart att du kan ta större klunkar vätska och du ska se att det kommer att ha positiv effekt. Kan barnmat för ettåringar slinka ner så må det vara hänt. Nöden har ingen lag och det finns goda desserter också i barnmatshyllan. Rena aptitretare, faktiskt! Skicka ut din pappa till barnmatshyllan för en inventering, så vet du vad som finns och då kanske du kan gotta till det! Kramar från medresenären

    SvaraRadera
  2. Barnmat, vad smart !!!. I den finns allt du behöver, och tuggaträna gör du vid senare tillfälle!! Du har kanske lättare att svälja ner maten och du inte behöver ha den i munnen sä länge som när du måste tugga.
    Laxen och köttfärssåsen är inte heller fel.
    Ett tips är att salta och krydda lite. Pröva dessererna och smoothie.
    När mitt barnbarn hade virus i 14 dagar var smoothie de enda som gick ner.
    Glöm inte heller att det finns både gröt och välling med alla vitaminer.
    Lite socker och salt så smakar det bra. Du kan toppa gröten med en burk desser så blir det en riktig höjdare.
    Hälsa pappa att jag ska betala ev böter som han får för fulisarna.!!
    Nöden har ingen lag.
    Vän på nätet.

    SvaraRadera