onsdag 16 januari 2013

Projekt frysa ägg: En vecka med sprutor

Jag har tagit hormonsprutor varje kväll i nästan en vecka. Det ena är ett medel som heter Gonal som jag får ställa in dosen på själv genom att skruva på hylsan, det andra är en färdig spruta som heter Orgalutran. Min pojkvän ryser när han ser mig sticka mig i magen, men det ser värre ut än vad det är. Spetsarna är väldigt tunna och det känns knappt när de går genom huden.


Idag var det dags för att gå på ultraljud och kolla om några ägg börjat mogna. På skärmen kunde man se stora mörka cirklar och det var alltså äggblåsorna. Tyvärr hade jag bara två i ena äggstocken och bara en i den andra. Det var väldigt lite, normalt resultat brukar vara åtminstone 8-10 stycken.

Resultatet faxades till Uppsala och nu är det läkarna där som får avgöra om det är värt att fortsätta hormonbehandlingen. Om man väljer att avbryta går det att göra ett nytt försök i början på nästa menscykel och då försöka med ännu högre doser hormoner för att få fler äggblåsor. Men det är inte säkert att det lyckas. Det kan vara så att jag får så få äggblåsor eftersom jag blivit behandlad med så mycket starka cellgifter tidigare.

Jag var ledsen när jag gick från sjukhuset. Jag önskar att allt inte skulle vara så krångligt och svårt.

När jag kom hem ringde telefonen och äntligen fick jag en tid för operation för att ta ut körteln. Det blir på måndag till veckan. Det känns bra att jag snart får veta säkert och slipper spekulera. Det har gått alltför många veckor utan svar.

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag vill bara informera dig om att det finns ytterligare en möjlighet att spara fertilitet för oss kvinnor. Man kan få en äggstock utopererad och nedfrusen om man riskerar bli steril av cancerbehandlingen. Tanken är sedan att tina upp den och "utvinna" ägg ur den. Metoden är under utveckling men de är mycket nära att lyckas (efter många års forskning) vilket är lovande för oss som fortfarande är ganska unga. Värre är det om man är runt 40, då kanske man inte hinner bli hjälpt. Jag har själv gjort detta inför en SCT 2011 (har också haft lymfom). Tycker dock ändå att du ska ta ut ägg via hormonbehandling också om du får möjligheten, men får ni inte ut så många är kanske det andra ett bra alternativ. Det finns en del att läsa om detta på nätet. Annars kan du tala med din cancerläkare och be om mer information från fertilitetsenheten du är kopplad till, ev be om remiss för operation om det blir aktuellt.

    Håller dock tummarna HÅRT för att biopsin INTE visar på någon cancer! Kramar /Jasmine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jasmine! Tack för din kommentar. Min läkare nämnde möjligheten att frysa ned en äggstock, men eftersom det fanns tid till att frysa ned ägg skulle vi prova det i första hand. Som du skriver låter det som en bra backup-plan att frysa ned en äggstock ifall det andra misslyckas. Det känns hoppfullt att forskningen går framåt på det här området! Kram/ Jenni

      Radera
  2. Jag vet precis hur denna hormonbehandling känns då jag gick igenom det i början på oktober. Hoppas det går bra för dig och som sagt, forskningen går framåt vilket ger en hopp. :) Hopas och önskar även att körteln isr sig vara god. Många styrkekamar.

    /Valentina

    SvaraRadera