lördag 19 januari 2013

Det blir ingen frysning av ägg

Fredag var en tung dag. Först var jag på ultraljud på morgonen. Trots att jag fått höja dosen med hormoner hade inte fler ägg mognat. Det var bara två äggblåsor som såg ut att vara i okej storlek och eftersom det inte ens är säkert att det går att utvinna ett ägg ur varje äggblåsa så tyckte läkaren att det var ett för litet antal för att fortsätta. Han ringde till läkaren på Reproduktionscentrum i Uppsala och de var enhälliga om att vi inte skulle gå vidare med behandlingen.

Jag frågade om det gick att frysa ned en äggstock istället, men fick svaret att det skulle bli svårt att utvinna ägg även ur den eftersom jag har så få ägg kvar. Att frysa en äggstock hade varit mer lämpligt tidigare, nu har så många av mina ägg förstörts på grund av all cytostatika jag fått tidigare. 

Först kom tårarna, sen ilskan. Nu när känslorna lagt sig lite känner jag att jag i alla fall har gjort allt jag kan. Kanske har mina chanser att kunna få barn i framtiden minskat, men det här betyder inte att det är kört.

Jag har ett fåtal ägg nedfrysta redan. Det gjordes för tre år sedan, inför min högdosbehandling med autolog stamcellstransplantation. Det är bara fyra stycken och därför ville jag frysa ned fler, men jag har åtminstone dem. En läkare jag pratade med på Reproduktionscentrum sa att det kan behövas cirka 20 ägg för att få till en lyckad provrörsbefruktning. Men, tänker jag, med lite tur kan det bara behövas ett enda ägg.

Läkaren sa att det även går att få ägg donerade om det visar sig att mina egna ägg inte skulle räcka till. Jag visste inte att äggdonation förekom i Sverige. Jag har inte funderat mycket över det, men spontant känns det bra att den möjligheten också finns. Någon av er läsare som har erfarenhet av äggdonation eller känner någon som fått barn på så sätt?

10 kommentarer:

  1. hej igen :) jag har ingen erfarenhet av varken skitsjukdomen eller ägg, mm. men jag känner med dig. tänker på dig. hoppas med dig, önskar dig allt gott. allt väl och att det ordnar sig för dig. ville bara säga hej igen, och att du ska veta att jag tänker på dig. kram från en vän du ännu inte känner .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sanna, så fint du skriver, och tack för att du följer min blogg. Kram /Jenni

      Radera
  2. Vad tråkigt att det inte fungerade med äggplock eller uttag av äggstocksvävnad, men 4 ägg skulle rent teoretiskt kunna ge dig 4 barn, så hoppas att det ska räcka ändå! Man ska inte ta ut olyckan i förväg. Äggdonation har förekommit i Sverige sedan 2003, så inte så väldigt länge. Ofta är det lite köer till det om man inte vill göra privat eller utomlands. Men det är ju ett toppenbra alternativ, har själv tänkt ta hjälp av det om det inte skulle fungera med mina ägg. Kram/Jasmine

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Jasmine för informationen. 2003, då är det ju ganska nytt med äggdonation. Det låter som en väldigt bra möjlighet, skönt att veta att det finns flera alternativ. Kram/ Jenni

      Radera
  3. Hej Jenni, så tråkigt att de inte kunde gå vidare och ta ut ägg :( Att kunna få barn i framtiden eller inte var något av det som stressade mig mest under början av min sjukdomsperiod. Fick göra samma fertilitetsbevarande åtgärder som du. Minns besvikelsen när jag fick veta att de "bara" fryst in 3 befruktade embryon och 6 ägg, trotr att jag förstår idag att det är ett bra resultat. Efter att ha läst statistiken alldeles för många gånger kändes chanserna minimala med det resultatet. Men jag är väldigt tacksam att läkaren var så snabb med att se till att jag fick möjlighet att göra det. Hade själv inte en tanke på att det kanske skulle behövas. Nu räknar jag med att ha genomgått min första och sista behandling (ABVD + strålning) men skulle det bli mer i framtiden så kommer det vara en trygghet att ha gjort detta så tidigt. Fick du göra detsamma i samband med sjukdomsbeskedet eller var det senare?

    Så skönt att du i alla fall fått frysa in ägg. Inget säger att det är omöjligt att bli gravid med dem! Annars finns ju flera andra sätt att bilda familj på men det är såklart väldigt personligt vad man känner att man vill.
    Jag hoppas i alla fall att du vill hålla fast i din dröm om barn. Du skrev i ett inlägg att man kan fundera på om det verkligen är "relevant" att tänka på att bli mamma när man (kanske) borde fokusera på att överleva. Men att bara överleva är kanske inte så mycket värt i sig. Innehållet måste väl vara det som är själva livet? Relationer med vänner och familj till exempel.

    Önskar dig lycka till imorgon. Jag hoppas att allt går jättebra, och att det inte blir obehagligt för dig.
    Kramar från Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin! Tack för det du skriver. Vad bra att du fick frysa ned ägg så tidigt. Jag fick göra det efter ABVD, innan jag skulle påbörja en ny cytostatikabehandling. Jag önskar dig lycka till med allt och hoppas att du slipper fler cytostatikakurer! Kram/ Jenni

      Radera
  4. Hej! Hur har det gått för dig? Har inte haft samma resa som du. Här även en hodkins bakom mig 2010.
    Här en opererat ut en äggstok.
    Kämpar för kanske kunna få barn och står i kö till äggdonation med prel möjlighet nästa år pga kö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Marie! Det har i skrivande stund gått 10 månader sedan min allogena stamcellstransplantation och min kropp har ännu inte hunnit återhämta sig helt efter det. Jag tror att min kropp behöver åtminstone ett års vila till innan jag försöker bli gravid. Fungerade det inte att få ägg ur din utopererade äggstock? Hur länge har du stått i kön för äggdonation? /Jenni

      Radera
    2. Hej igen!

      Den utopererade äggstocken verkade inte klara nedfrysningen. De har under hela 2013 håll på att ta prover på den och ser ingen möjlighet till att det kommer kunna bildas några äggblåsor i den. De fortsätter att undersöka detta men jag och min man kände att vi ville titta på andra alternativ.

      Vi bestämde oss för att försöka skaffa barn 2009 men i början av 2010 konstaderades Hodkins. Så även om hodkins kom emellan så känns det som om vi har försökt under 5 år och att bara gå och vänta på fler provtagningar med troligen fortsatta negativa besked blev vi trötta på.

      Att övertyga läkarna om att vi vill ha barn och att jag mår hur bra om helst efter hodkins har varit jättetufft. De ville helst vänta tills jag blev friskförklarad nov. 2015. Och då har alla mina provtagningar efter hodkins varit så bra de bara kan vara. Just nu är jag glad att vi har stått på oss fått gjort alla testerna då det har tagit ett helt år att utreda en utoperarad äggstock. Nu tar det ytterligare ett år att vänta på äggdonation. Vi ställde oss i kö i år i februari och det är ca. 1 års väntetid.


      Radera
    3. Tack för ditt svar. Tråkigt att det inte verkar fungera med den frysta äggstocken. Vad jag förstått så är den tekniken väldigt ny, så för andra drabbades skull så får man hoppas att sjukvården blir bättre på detta i framtiden. Det är härligt att läsa att du mår bra och att du alldeles snart också är "friskförklarad". Önskar dig stort lycka till med äggdonationen. Mvh/Jenni

      Radera