lördag 12 januari 2013

Bota cancer med hälsomat och mental kraft?

Ett tag plöjde jag igenom böcker med goda råd om hur man själv kan motverka cancer. Jag försökte följa alla de där råden och tog det på så stort allvar att jag fick dåligt samvete för minsta godisbit eller slö dag utan motion. Nuförtiden är jag inte lika sträng mot mig själv, men försöker hålla det på en okej nivå.

Kostråden i böckerna jag läst är inte speciellt överraskande - det handlar om samma nyttiga mat som det alltid talas om. Man ska äta mycket grönsaker, frukter och bär. Man ska dra ner på det röda köttet och istället äta mer fisk, gärna feta sorter rika på omega-3, som lax och makrill. Man ska äta fullkornsprodukter och undvika vitt mjöl och socker, inte dricka för mycket alkohol osv...

En del produkter har lyfts fram som särskilt nyttiga om man har cancer eftersom de påstås innehålla ämnen som motverkar tumörerna, till exempel olika sorters kål, broccoli, lök och grönt te.

Till hälsoråden jag fått hör även vanligt motionerande och andra övningar, som mindfulness, meditation och yoga. Jag märker att jag mår bättre om jag kommer ut och rör på mig, speciellt ute i naturen. En joggingtur i skogen är något helt annat än att springa på rullbandet på gymmet.
Lugnare, mer koncentrerande övningar som meditation, mindfulness och yoga har jag aldrig lyckats få någon rutin i, men när jag har prövat det så har jag känt mig väldigt avslappnad efteråt.

En av de bättre hälsoböckerna jag läst är Anticancer: ett nytt sätt att leva av David Servan-Schreiber. Den är lättläst och tar ett helhetsgrepp på hur man kan motverka cancer med både kostråd och andra livsstilsråd. Den känns också trovärdig eftersom den utgår från forskningsstudier och är faktagranskad av en svensk professor i nutritionsepidemiologi, Alicja Wolk på Karolinska Institutet, som har skrivit förord och fotnoter i boken.

Jag gillar även Maten som skyddar mot cancer av Kerstin Hultén och böckerna Supermat och Livskraft av läkaren Helena Nyblom.

Sedan har jag även läst några andra böcker, typ Resan av Brandon Bays, som jag inte gillade alls. Resan handlar om författaren själv som fick en enorm tumör i magen och diagnosen att hon bara hade några månader kvar att leva. Eftersom hon inte trodde på konventionell medicin vägrade hon att ta cytostatika utan lade istället om sina levnadsvanor. Hon åt nyttig mat, tog naturliga hälsopreparat och gick igenom en mental process där hon rensade bort negativa tankar och gjorde sig kvitt gamla trauman. Efter några månader var tumören helt borta och hon var botad tack vare hennes "resa", enligt boken.

Jag tror att många upplever den typen av böcker inspirerande, men när jag läste den kände jag mig bara stressad. Boken fick mig att känna skuld, som att cancern är mitt fel för att jag tänkt för negativa tankar.

Visst tror jag att sinne och kropp hänger ihop. Stress och ångest gör ju till exempel kroppen försvagad när den tvingas gå på högvarv utan avbrott. Men för mig är det ändå något som skaver i böcker som Resan. Historien om jättetumören som bara krympte och försvann av hennes livsstilsförändring känns lite för bra för att vara sann. Jag tolkar budskapet i boken som att det inte finns någon gräns för kroppens självläkande bara man lyckas tänka och känna rätt. Men det känns som en alldeles för enkel förklaring.

Du som läser detta, vad tänker du om alla råd kring hur man ska leva och tänka när man har cancer? Följer du några särskilda hälsoråd?

4 kommentarer:

  1. Hej Jenni! En dag hamnade jag på din blogg, tack för att jag får ta del av dig och ditt liv. Du verkar vara kunnig och tagit reda på det mesta om hur man kan hjälpa kroppen på traven vid sjukdom. Jag tror du gör det bästa för dig själv redan nu. För du är värdefull och ska ha det bästa, göra det roligaste, ge dig det du behöver och även önskar ge dina nära, det bästa :-)! Jag har arbetat med friskvård och jag förstår vad du menar med att känna skuld, för att du inte tänker tillräckligt positivt mm. SÅ ÄR DET INTE! Känn aldrig skuld för någonting, utan försök vila i tillit att det kommer bli bättre, forskningen och nya och bättre mediciner är på gång i stort och att du kommer att bli bra och ha många fina år framför dig. Det är bra att hjälpa kroppen med bra nyttig mat och härliga promenader. Kanske lite långfärdsskidor i solen nu :-)! Det jag personligen kanske tror kan skydda lite och hjälpa kroppen på traven - det är D-vitamin i lite högre dos (50ug) vinterhalvåret och Selen, för det finns så väldigt mycket forskning om just dessa mineraler.
    Önskar dig allt gott och vet att du är på rätt väg och gör rätt redan nu!
    Varm Hälsning från Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kerstin, blev väldigt glad för din kommentar. Så fint och klokt du skriver. Tack också för tipset om D-vitamin och selen! Önskar dig allt gott med. Kram

      Radera
  2. Hej Jenni! Tack för boktipsen, jag blev väldigt intresserad av att läsa "Anticancer" så den ska jag spana efter på nätet. Och tack föregående kommenterare Kerstin för dina kloka ord . Även jag uppskattade tipsen om selen och D-vitamin :)

    Jag försöker att hålla en "lagom nivå", och ser det lite som en common-sense livsstil. Varken överdrivet mycket eller lite av någonting. Försöker äta vegetariskt ibland, men inte strikt och jag låter inte kolhydrater vara huvudintaget men undviker det inte helt, osv. Tror på RIKTIG, näringsrik mat och undviker snabbmat och halvfabrikat (som jag heller inte tycker är gott) Kroppen försöker jag hålla igång med sånt jag tycker om. Allt från promenader till gympass, men inte varenda dag i veckan.

    Men visst känner jag mig stressad ibland över såna här livsstilsfrågor. Tänk om man gör fel? Tänk om jag missar något viktigt som är avgörande för om jag kommer få fortsätta vara frisk? Men det känns väldigt viktigt att må bra i den vardag som är NU. Har till exempel ett stort matintresse och fy så trist det vore att inte få ge sig hän och njuta av sånt man faktiskt tycker om bara för att det är fel typ av mat.
    Jag är förresten 29 år och blev klar med ABVD och strålning mot HL i december. Väntar, något nervös, på första återbesöket som borde vara ganska snart. Fann din blogg för nån vecka sedan. Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter. Jag läser inte så många bloggar, men dina ord ger mig väldigt mycket och jag ser fram emot att fortsätta följa dig här. Tänker mycket på hur du har det och önskar så starkt att du får positiva besked av läkarna nästa gång.

    Varma hälsningar /Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Elin! Tack för din kommentar, det är så kul att få respons här på bloggen och att höra att du följer min blogg. Jag känner igen det du skriver om att vara rädd för att göra fel, man vill ju så förtvivlat gärna göra allt man kan för att bli frisk. Men det låter klokt som du skriver att man själv måste hitta den nivå som är lagom, så att man mår bra i vardagen. Jag håller tummarna för att du får bra besked på återbesöket och hoppas att allt ska gå bra framöver. Önskar dig allt gott! /Jenni

      Radera