fredag 28 juni 2013

Dag 4: Svullen i halsen

Sent i går kväll kände jag mig lite öm på ena sidan av halsen och när jag vaknade i morse var det sämre. Det verkar vara en lymfkörtel som svullnat och det gör lite ont när jag sväljer. Jag blev orolig att det kanske var en infektion på gång, men jag har ingen feber och det har inte blivit sämre under dagen. Läkaren tittade i halsen på ronden och verkade inte tycka att det var särskilt alarmerande så jag hoppas att det inte ska bli värre.

Annars mår jag bra. Behandlingen är fortfarande den samma, en spruta med cellgiftet Fludara på förmiddagen och några piller morgon och kväll som förebygger infektioner och illamående.

Jag har fått reda på lite mer om min stamcellsdonator. Det är en 34-årig man i Tyskland, och vi matchade varandra väldigt bra, sade läkaren. Vi har även samma blodgrupp (men det tror jag inte spelar någon roll egentligen). Något att hålla ögonen på dock är att jag har haft ett visst virus som inte han har haft. Det ligger vilande i min kropp och när jag får hans immunförsvar kan det hända att jag får den virusinfektionen på nytt. I så fall ska jag få en särskild medicin mot det viruset. 

Just nu sitter min pojkvän på bussen, på väg hem. Han måste tillbaka till sitt sommarjobb och eftersom det är lite oklart med schemat framöver så vet jag inte när han kan komma tillbaka. Sedan vi träffade varandra för ungefär 1,5 år sedan så har vi inte varit ifrån varandra längre tid än en vecka i sträck, så det kommer kännas lite konstigt. Det har varit skönt att ha sällskap de här första dagarna. Nu är jag lite "inbodd" och kan rutinerna. Nu är planen att jag ska vara själv några dagar och till veckan ska mina föräldrar komma hit och hålla mig sällskap när det är dags för transplantationen.

1 kommentar:

  1. Just desire to say your article is as amazing. The clearness to your
    submit is just spectacular and that i could assume you
    are a professional in this subject. Well together with your permission allow me to seize your
    RSS feed to keep updated with approaching post. Thank you a million and please continue
    the enjoyable work.

    Look at my homepage :: mononukleose

    SvaraRadera