onsdag 26 juni 2013

Dag 2: Förbehandling med cellgiftspruta


 Idag fick jag första cellgifterna i förbehandlingen innan jag ska få de nya stamcellerna. Det var en liten spruta med ett preparat som heter Fludara. (På bilden håller jag i sprutan men det var förstås en sjuksköterska som hjälpte mig med injektionen.) Det har gått några timmar sedan injektionen och än så länge känner jag inget illamående. Har inte speciellt ont av CVK:n som sattes in igår heller, det stramar lite i stygnen bara. Efter lunch har jag varit ute och promenerat i Stadsträdgården och längs Fyrisån till Domkyrkan. 

Jag fick frågan om jag kunde tänka mig att vara med i en studie om mukosit, inflammation i munslemhinnan, som många drabbas av som gör stamcellstransplantationer. När immunförsvaret går ner kan det bli sår i munnen och kan bli svårt att svälja och prata. Den vanliga förebyggande behandlingen är att man får suga på is under tiden som man får cellgift, men i studien vill man prova att även använda en munspray tre gånger om dagen. Jag sa ja till att vara med, tänkte att om det hjälper så är det ju bra, och gör det inte det så borde det i alla fall inte göra saken värre. Men framförallt hoppas jag att jag slipper mukosit helt! När jag gjorde stamcellstransplantation med mina egna stamceller för ett par år sedan slapp jag alla sådana jobbiga biverkningar, så har man tur behöver det faktiskt inte hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar