tisdag 25 juni 2013

Dag 1 på Akademiska sjukhuset: CVK-operation

Det kändes trögt att packa väskorna i går kväll. Förutom självklara saker som kläder, tandborste och dator, vad behöver man inför en månad på sjukhus? Det kändes lite som att jag skulle åka till en öde ö, även om det självklart inte är så. Det blev några böcker, några nya romaner som jag ännu inte läst och så några gamla favoriter: Edith Södergran, som varit med på nästan alla mina sjukhusvistelser, och noveller med Alice Munro, Monique Proulx och Gabrielle Roy. Jag har även med två säsonger av serien Girls och så kommer jag förmodligen att lyssna på vartenda Sommar i P1 nu när jag kommer att ha all tid i världen...

I morse åkte jag och min pojkvän patientbuss till Uppsala. Han ska hålla mig sällskap de första dagarna och får en extrasäng att sova i på mitt rum. Det känns skönt att ha sällskap mitt i allt detta. När vi kom fram fick jag genast lämna blodprover och ta på mig den hemska operationsoutfiten - vit skjorta som sitter bakochfram och inte går att knäppa och långa vita strumpor som är så formlösa att de knappt hänger uppe. Sedan fick jag lägga mig på sängen och rullas ner till operationsavdelningen för att få en central venkateter, en så kallad CVK som jag ska kunna få cellgifter och dropp genom. Jag har ju redan en porth-a-cath, en dosa under huden, men det behövdes tydligen fler infarter under den behandlingen som väntar.

Jag tycker operationer är väldigt jobbiga, även sådana här simpla ingrepp som att sätta in en liten CVK. Bedövningen gjorde lite ont och spände, men det var egentligen inte det som stressade upp mig. Jag tror det är minnet av tidigare jobbiga ingrepp och hela situationen, att någon ska sticka och skära vid halsen och att jag vet att jag måste ligga stilla och inte få panik. Men det hela gick trots allt rätt bra och nu är CVK:n på plats.

Under mina första fyra dagar här ska jag få en injektion om dagen med ett cytostatika som heter Fludara. Enligt sköterskan brukar de flesta patienter inte må så illa, så jag hoppas att det gäller även mig. Mitt immunförsvar kommer inte heller att sjunka under de första dagarna så jag kommer kunna röra mig på avdelningen och ta promenader i Uppsala om jag känner för det.

1 kommentar: