lördag 2 februari 2013

Om rädsla för återfall

När mina cytostatikabehandlingar pågick räknade jag dagarna tills det skulle vara över. Kurerna var fysiskt jobbiga. Jag mådde illa, hade dåligt immunförsvar och kände mig trött. Men jag tog en behandling i taget och tog mig igenom det. När det var över fick jag krafterna tillbaka ganska snabbt, men då blev det jobbigt på ett annat sätt. Jag ville må bra igen och gå vidare, men det har inte alltid varit så lätt att göra det. För det är efter behandlingarna som rädslan för att bli sjuk igen har blivit starkare.

Jag har levt tre månader i taget. Det är den tid som gått mellan varje återbesök hos min läkare. Varje gång jag suttit där i väntrummet har jag varit rädd för ett dåligt besked. Jag har haft en känsla av att leva på lånad tid, att min lycka inte ska få bestå. Det är utmattande att leva så, även om det ibland får hjärtat att bulta hårt av tacksamhet över hur vackert det är att leva.

Rädslan för mig tror jag handlar mycket om kontroll. Jag vågar inte hoppas för mycket, det är ett sätt att skydda mig själv, att försöka gardera mig mot det värsta. Men jag önskar att jag vågade släppa kontrollen. För jag vet ju ingenting om min framtid. Precis som ingen människa vet något om sin framtid.

Jag skriver om detta eftersom jag tror att vi är många som mår dåligt när behandlingarna är över och fast vi egentligen tycker att vi borde må bra. Livet fortsätter ju, man börjar jobba igen, håret växer ut och på ytan verkar allt som förut. Men det tar tid att bearbeta det som hänt, och det kanske är först en tid efteråt som man har kraft över att göra det. Jag tror vi får vara snälla mot oss själva då och ha tålamod, ge oss själva lite tid.

Det skulle vara intressant att höra dina tankar om rädsla för återfall. Känner du igen dig i det jag beskriver? Hur har du gjort för att hantera rädslan?

4 kommentarer:

  1. Känner igen mig i ALLT du skriver. Har tränat 5 ggr i veckan och gjort allt för att slippa känna men snart exploderar jag...börjar få ångest igen. Avslutade behandlingarna 31 okt. Kramar Carro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Carro! Hoppas den värsta oron släpper när du får lägga fler friska månader bakom dig. Ta hand om dig och unna dig sådant du mår bra av! Kram Jenni

      Radera
  2. Hej Jenni! Jag känner absolut igen mig, fast jag är anhörig, det är min dotter som haft Hodgkins, hon avslutade sin ABVD-behandling (6 cycler) för ett drygt år sedan. Hon är 23 år och bor just nu utomlands. Men jag är förstås orolig fortfarande och tänker på det många gånger dagligen, ja varannan minut vaken tid ungefär. Jag är förstås mycket glad att det hitintills verkar ha gått bra!
    Jag hoppas att ditt misstänkta återfall inte ska vara ett återfall, och hoppas att det ska gå bra för dig i fortsättningen! Hälsningar Louise.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Louise! Vad härligt att höra att allt har sett bra ut för din dotter i ett helt år. För var frisk dag hon lägger bakom sig desto mer talar för att det ska fortsätta vara så. Lycka till och kramar/ Jenni

      Radera