onsdag 13 februari 2013

Hudförändringar av bleomycin

Jag har gått med i gruppen "Hodgkins lymfom blodcancer" på Facebook, efter tips här på bloggen (tack Caroline!). Gruppen har i skrivande stund över 200 medlemmar. På Facebook finns även gruppen "Hodgkin's Disease Refractory & Relapsed", en grupp specifikt för personer som haft återfall. Två jättebra forum att ställa frågor i till andra i samma situation.

I det svenska forumet fick jag svar på något jag funderat mycket på, nämligen varför jag fick pigmentförändringar i huden i samband med cytostatikabehandling för några år sedan.

Det var när jag fick ABVD som jag upptäckte bruna strimmor och fläckar på kroppen. Det var mest på ryggen och vid revbenen och lite på händerna. De syntes inte jättetydligt men blev allt fler och jag var orolig för att det skulle sprida sig till ansiktet. Jag frågade om det på sjukhuset men min onkolog kunde inte förklara vad det berodde på. Han sa att det kan bli "konstiga saker när man får cellgifter", men det var inte ett riktigt tillfredsställande svar kände jag.

Jag fick tid till hudkliniken och de tog ett prov från en mörk fläck jag hade på ryggen. Svaret visade på en lätt inflammation i huden, men det var inte farligt fick jag veta. Men vad det berodde på kunde hudläkaren inte svara på.

Min onkolog hade inte helt fel när han sa att "konstiga saker kan hända". Boven i dramat var med största sannolikhet bleomycin, alltså ett av cellgifterna i ABVD. När jag läser på FASS.se om bleomycin så står det faktiskt där att en mycket vanlig biverkan är färgförändringar i huden, liksom hudrodnad, klåda och bristningar. (Det står också att bleomycinet kan orsaka olika besvär med lungorna. Men tack och lov var det inget jag fick problem med under behandlingen.)

Enligt en medlem i Facebook-gruppen kan bleomycin just ge besvär med lungor och med huden för att de delarna av kroppen inte klarar av att göra sig av med bleomycinet lika snabbt som andra organ.

För att undvika att få bruna strimmor skrev en annan medlem i gruppen att hon fått rådet av sin läkare att undvika väldigt åtsittande kläder, till exempel använde hon en sport-bh istället för vanlig bygel-bh. Jag vet inte om det stämmer, men jag har haft märken just där bygeln på bh:n har klämt, så kanske ligger det något i det rådet.

När cytostatikabehandlingen var över slutade strimmorna att sprida sig, men de fanns kvar där länge. Idag, nästan fem år senare, har de flesta bleknat bort, och även om några syns än så är det inget jag stör mig på. Men det känns bra att till slut ha fått en förklaring.

Ett annat tips jag fick i forumet var en amerikansk blogg skriven av en tjej som fått flera återfall i just Hodgkins. Jag har inte hunnit läsa hela bloggen ännu, men i ett av inläggen ger hon flera handfasta råd om vad man kan tänka på om man fått flera återfall: Läs inlägget här i bloggen som heter "True Beauty, Never Hurries".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar