fredag 15 februari 2013

Matchning av stamceller och sista jobbdagen

Några dagar har gått sedan jag fick beskedet om mitt återfall. Då tog jag beslutet att jag inte ska göra en allogen stamcellstransplantation nu, utan istället punktstråla den sjuka körteln. Jag vill köpa mig lite tid, några månader efter strålningen då jag kan leva som vanligt. Har jag tagit rätt beslut? Jag är fortfarande inte säker.

Även om strålning är planen just nu så ska ändå min bror och jag matchas mot varandra för att se om han skulle kunna vara donator av stamceller till mig om jag kommer att göra en allogen stamcellstransplantation. Häromdagen fick vi hem varsitt brev med provrör och en lapp att ta med labb. Det är 25 procents chans att vi passar ihop. Om vi inte gör det får man leta efter donator via register. I Sverige finns Tobias Registret men det går också att få stamceller från en donator i ett annat land. Min läkare har sagt att det finns många givare i Tyskland.

Idag gjorde jag min sista dag på jobbet. Jag har haft en projektanställning och nu tog kontraktet slut. Det finns ingen möjlighet till fortsättning, så nästa vecka är jag arbetslös. Som det känns nu vill jag inte börja söka nytt jobb förrän strålningen är klar, och jag hoppas att Försäkringskassan godkänner en sjukskrivning på heltid under den perioden. När jag fick strålning vid mitt förra återfall, för ett år sedan, så blev jag ganska trött av behandlingen. Den här gången finns det även risk för att jag kan bli illamående, eftersom en del tarmar kommer att bli påverkade. Så det vore skönt att inte behöva fokusera på ett nytt jobb med prestationskrav och nya människor.  

Försäkringskassan utreder just nu vilken sjukpenninggrundande inkomst jag har. Är lite orolig för att jag kommer att få ett mycket lägre belopp än tidigare eftersom jag jobbat mycket deltid senaste månaderna. Som sjuk och arbetslös märks det tydligt att trygghetssystemen bygger helt på att man ska ha arbetat mycket, annars blir ersättningen minimal. Med ett fast jobb har man en helt annan trygghet. Men i många branscher är det långt ifrån en självklarhet idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar