måndag 18 februari 2013

Planering inför strålning

Idag fick jag komma till strålningsavdelningen för planering. Jag fick prata med en läkare och en sköterska tog röntgenbilder och ritade några streck med tuschpenna på huden. Behandlingarna ska börja om en vecka.

Jag ska få strålning 20 gånger. Det blir varje dag i en månads tid, förutom på helgen då jag blir "ledig". Jag har fått veta att jag kan bli illamående eftersom delar av tunntarmen och levern kommer att träffas av röntgenstrålarna. Det är också vanligt att man blir trött.

Förra gången jag strålades, för ungefär ett år sedan, minns jag att jag helt plötsligt kunde bli bedövande trött och behöva lägga mig och vila. Eftersom jag blev strålad på strupen gjorde det även ont när jag svalde efter en tids strålning. Det kändes hela tiden som en klump i halsen, men det gick bra att äta det mesta. Illamående blev jag inte, men i och för sig så blev jag inte strålad på magen då.

Det är inte säkert att jag blir illamående nu heller, hur mycket man påverkas av strålningen är tydligen individuellt. Så jag hoppas att jag kommer att må skapligt framöver.

2 kommentarer:

  1. Har precis börjat läsa din blogg. Vad stark du är.

    SvaraRadera
  2. Tack för att du följer min blogg! Kram /Jenni

    SvaraRadera