torsdag 26 september 2013

Väntan på svar

När jag var till Uppsala idag på kontroller och för att få ännu ett Mabtheradropp mot Epstein-Barr-vrius så hade jag hoppats att också få svar på vad knölen på min hals är för något. Tyvärr verkar det som att de prover som man tog genom att sticka i knölen förra veckan inte verkar ge några säkra svar.

Läkaren som jag träffade sa att patologerna sett något "lymfocytliknande", men det gick inte att avgöra om det berodde på virus eller cancer. Tydligen är det svårt att analysera så små bitar som en biopsi ger. De skulle göra ytterligare någon analys som skulle kunna ge mer information, men det troliga är att det blir en operation där man tar ut så mycket av körteln som möjligt för att säkert kunna säga vad det är. 

Det hade varit så skönt att kunna släppa oron, om jag hade fått höra idag att min svullna lymfkörtel beror på ett virus och inte cancer. Nu måste jag vänta i minst en vecka till, kanske längre innan jag får veta. Jag hatar verkligen den där väntan, det sliter mer än något annat. Och jag är inte precis förtjust i tanken på en operation heller, även om det förmodligen inte blir ett så stort ingrepp.

Men något som trots allt var positivt med dagens sjukhusbesök var att mina blodvärden såg helt okej ut. Jag behövde visserligen trombocyter och jag fick en spruta för att snabba på tillverkningen av röda blodkroppar, men mitt immunförsvar har blivit mycket starkare och jag är inte längre lika infektionskänslig. Eftersom det ännu inte synts några tecken på GVH så ska jag minska dosen av Sandimmun ytterligare, den medicin som hämmar det nya immunförsvaret för att motverka reaktioner. Det är positivt om jag kan fortsätta att trappa ner på de tabletterna för det betyder att det nya immunförsvaret får chansen att arbeta effektivare mot cancerceller som kan finnas kvar i kroppen.

2 kommentarer:

  1. Förstår dig, ovissheten är trots allt det värsta. I mina ögon och med min bristande kunskap känns det precis som du säger att det ändå är positivt. Du blir starkare och starkare.
    Njut av känslan och dagen. Gör som sist helg. Försök att lyfta av dig oket av rädsla för det kommande beskedet. Vi hoppas tillsammans att det blir ett bra svar.
    KRAM till dig från vän på nätet.

    SvaraRadera
  2. Hej igen! Hoppas att du och din pojkvän har kunnat njuta av ännu några fina höstdagar! Ovissheten är svår att hantera! Jag tycker att det verkar positivt så här långt och vi måste tro på att det är virus som förorsakar körtelstorleken. Skönt att dina värden ser bra ut! Sköt om dig!

    Medresenären

    SvaraRadera