onsdag 18 september 2013

Utredning av knölen

De senaste dagarna har jag pendlat mellan skräck, hopp och förtvivlan. Knölen på halsen har inte gått tillbaka, den är ungefär 5 cm stor och syns tydligt som en bula. Jag har googlat och läst om Epstein-Barr-virus som kan blossa upp i kroppen efter transplantationer och framkalla tumörer i lymfkörtlarna. Min första tanke var att det i princip är kört om det skulle vara det, men efter att ha talat med min läkare fick jag lite hopp. Om det är en sådan virustumör som jag fått finns det behandling, ett dropp som heter Mabthera som ges en gång i veckan.

Jag vet att man har sett en liten ökning av Epstein-Barr-virus i mitt blod men om knölen beror på det går inte att säga ännu. För att utreda det hela har jag fått åka till Akademiska sjukhuset och är just nu inlagd på samma avdelning som jag varit på förut. Idag har jag blivit röntgad och imorgon ska man ta prov ur knölen och skicka iväg på analys. Jag har ännu inte hört hur röntgenbilderna såg ut men jag hoppas på bra besked imorgon.

För övrigt är mina blodvärden i bott. Nu under kvällen har jag fått två påsar blod, imorgon ska jag få trombocyter och halten vita blodkroppar är så låg att jag är skyddsisolerad på mitt rum. Men förhoppningsvis ska alla blodvärden stiga nu när jag äntligen verkar vara av med CMV-infektionen och kan sluta med medicinen Valcyte.

4 kommentarer:

  1. Tack för uppdateringen!!
    Tänker på dig och håller tummarna!
    Kram Catrin

    SvaraRadera
  2. Önskar dig så lugnande besked som det bara går och att blodvärdena ska ta fart och stiga igen! Kram

    SvaraRadera
  3. Förstår hur du och dina nära och kära känner. Men du får grabba tag i det som läkaren sa, att det finns en behandling att tillgå om det är så illa att det är en tumör.
    Med lite nytt blod och trombocyter känner du dig starkare. Du är en riktig kämpe Jenni! Tänker klokt. Jag hoppas att du får bra svar på röntgen i dag och att behandlingen av knölen kommer igång snabbt. Postivt är ju att du kan sluta med den medicin som tar ner ditt immunförsvar.
    Vän på nätet

    SvaraRadera
  4. Hej.
    Jag känner dig inte, men lider med dig. Själv fick jag diagnosen non-hodgkins lymfom med en stor tumör på min högra lunga för kanske två månader sedan. Men jag mår oförskämt bra. Är ungefär halvvägs om i min behandling nu. Jag hoppas verkligen du mår bättre snart. Skickar en styrkekram. ;)

    SvaraRadera