torsdag 5 september 2013

Sjunkande immunförsvar

På den här veckans kontroll på sjukhuset visade blodproverna något som i alla fall överraskade mig. Sedan förra veckan har antalet vita blodkroppar sjunkit kraftigt och likaså blodplättarna. När läkaren tittade i min mun upptäckte hon dessutom att jag fått svamp vid svalget. Jag har inte märkt det själv så det måste precis ha brutit ut. Säkert beror svampen på att mitt immunförsvar blivit sämre. 

Vad är då förklaringen till det här? Troligtvis beror det på medicinerna, kombinationen av Sandimmun och virusmedicinen Valcyte. Tyvärr måste jag fortsätta att ta de här tabletterna men jag ska trappa ned en aning med Sandimmunet.

Innan jag åkte från Uppsala fick jag två sprutor i magen som ska stimulera benmärgen att producera blodkroppar snabbare. Efter helgen ska jag lämna nya prover och då hoppas jag att det ser bättre ut.

2 kommentarer:

  1. Hej igen! Jobbigt att ditt immunförsvar har sjunkit men tappa inte tron på att det kommer att rätta till sig! Skönt att du har klarat dig från allvarliga infektioner så långt! Bilden på dig och katten var underbart rofylld och jag hoppas att han visar sin uppskattning genom att spinna. Önskar dig fortsatt bättring och förbättrat immunförsvar så att du kan njuta av social samvaro med dina närmaste!
    Medresenären

    SvaraRadera
  2. Hej igen Jenni!
    Förstår att du blev överrumplad när du inte märkt av dina besvär.
    Vi måste tro att läkaren har rätt. Den ena medicinen är ju för att inte din transplatation ska avstötas och då försvagas väl din imunitet.
    Den andra ges mot ett virus som du inte har resistens emot. Detta blir nog ett hämmande på bildandet av vita blodkroppar.
    Hoppas verkligen det är avhjälpt om dosen ändras.
    Tänker på dig.
    Vän på nätet.

    SvaraRadera