fredag 20 september 2013

Biopsi och Mabtheradropp

I morse togs det prov ur knölen på halsen. Det gjordes med en lite grövre nål och med hjälp av ultraljud eftersom den satt nära blodkärl. Jag var väldigt nervös innan. Jag har tidigare varit med om en liknande provtagning i buken då jag tyckte att det var så hemskt att jag fick en panikattack. Men den här gången gick det jättebra. Jag hade förberett med det smärtstillande plåstret Emla och två värktabletter, så bedövningen kändes knappt. Läkaren tog sedan tre prover och sticken gjorde inte ont alls. Det var en lättnad att få det gjort.



När jag kom tillbaka till avdelningen fick jag Mabthera i dropp som behandling för Epstein-Barr-virus. Det händer att patienter får allergiska reaktioner när man får droppet så jag fick förebyggande medicin och behandlingen startade i långsam takt. Men jag kände inget ovanligt och efter ungefär två timmar var det klart och jag kunde skrivas ut och åka hem.

3 kommentarer:

  1. skönt att det är gjort, men lät allt lite läskigt:( man tänker till lite extra i värdet av att ha en fysiskt frisk kropp, ingen vet hur morgondagen ser ut. hoppas du kan få en lugn och skönt helg mitt i allt ändå:)

    SvaraRadera
  2. Hej Jenni!
    Det var lättare att läsa din blogg idag. Vid den här tiden är du redan hemma och har kanske stigit upp. Ta vara på denna vackra höstdag och alla dess färger. Du kan unna dig att känna en viss seger nu när röntgen inte visade något oroande i din kropp. Du skriver inte vad provet på knölen visade men det är kanske inte klart än.
    Du är stark, Jenni. Håll modet uppe och ha tillfrisknadet som mål. Du vill och då kan du.
    Tror att du snart sitter i sadeln på din skimmrande kompis.
    Vän på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack så mycket. Jag har haft en riktigt fin dag, har varit ute i skogen och lagat mat över en brasa. Biopsin som togs ur knölen tar det några dagar innan jag får svar på. Vi får hålla tummarna för att också det ser bra ut! Kram/ Jenni

      Radera