måndag 6 maj 2013

Kontroller inför stamcellstransplantationen

Under två dagar är jag på Akademiska sjukhuset i Uppsala för hälsoundersökningar inför stamcellstransplantationen. Idag har jag fått göra ett lungfunktionsprov, EKG och ett hjärtfunktionsprov. För att testa lungorna fick jag sätta en klämma över näsan och sedan andas på olika sätt genom ett rör. Det var lite ansträngande men inte obehagligt. För att mäta hjärtfunktionen fick jag ett radioaktivt ämne insprutat i blodet. Sedan fick jag ligga stilla 30 minuter i en slags röntgenapparat som skulle mäta hur mycket blod som pumpades ut i varje hjärtslag genom att mäta det radioaktiva ämnet.
Idag fick jag även prata en lång stund med en läkare om hur transplantationen ska gå till och vilka komplikationer som kan inträffa, och jag fick skriva under ett papper på att jag fått den informationen. Lite som att om det går åt helvete så kan jag inte komma och säga att jag inte kände till riskerna.

Läkaren sade att det i princip är säkert att jag kommer att tappa håret. Jag vet att det bara är hår och jag anade att jag förmodligen skulle tappa det, men det gör mig ändå matt och ledsen. Jag känner att nej, inte igen, inte en tredje gång. Inte nu när det precis har blivit så långt som jag vill ha det, så som det var innan cancern kom in i mitt liv. Läkaren tröstade mig med att det i alla fall växer ut igen, vissa cellgiftskombinationer kan man ju förlora hårväxten permanent utav.
Jag har kvar mina gamla peruker. De ligger i en skokartong längst in i garderoben och jag kommer inte bry mig om att skaffa en ny.

Imorgon innan jag åker hem blir det ett tandläkarbesök och en lungröntgen.

1 kommentar:

  1. Håller tummarna att de snart hittar en donator som passar dig så du får det gjort. Så du kan njuta av sommaren. Bra att du planerar vad du ska göra, på sjukhuset (köp en bra bok), kanske tycker du om att skriva om något, som en novell, berättelse. Och när du kommer hem, sitta ute i solen och lapa på en god favorit-smootie, läsa favoritboken. Allt klär en skönhet Jenny, finns så fina schalar, ser tufft ut. Tänker på de stora turbanerna som filmstjärnorna hade förr, men det är nog lite för mycket:-)Det kommer att bli bra Jenny, den här gången, det bara är så!
    Tänker på dig! Kram från Kerstin

    SvaraRadera