onsdag 22 maj 2013

Strålning före stamcellstransplantationen

Idag ringde min läkare. Jag ska få strålbehandling innan jag åker till Uppsala och gör transplantationen. Det blir två behandlingar, redan nästa vecka mot det område under levern där det synts canceraktivitet på PET. Det mesta är förberett eftersom det redan finns en strålplan som gjordes innan jag bestämde mig för att göra en allogen stamcellstransplantation.

Planen förut var att jag eventuellt skulle strålas efter transplantationen, men nu hade min läkare diskuterat med kollegor och kommit fram till att det finns fördelar med att göra det nu istället när jag mår bra och kroppen är stark. Det känns som ett bra beslut. Nu får cancern sig ännu en dust innan jag får mitt nya immunförsvar som förhoppningsvis ska utrota de få elaka cellerna som blir kvar!

Har åkt på en förkylning och tar det extra lugnt idag. Ute är det regnigt och grått så det är en bra dag för att dricka te med honung och läsa böcker i soffan.

2 kommentarer:

  1. Lycka till och krya på dig! Jag tittar in på din blogg varje dag även fast jag ej kommenterar. Kram Jenny i Bromma

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket Jenny! Kram/ Jenni

    SvaraRadera