tisdag 28 maj 2013

Läsning för en sjukhusvistelse

Nu har jag fått första dosen strålning mot området under levern där de sista resterna av tumören är kvar. Jag fick lägga mig på rygg på en brits och två personal hjälpte till att justera så att min position var exakt rätt. Sedan gick de ut ur rummet, gjorde ytterligare några justeringar med maskinen och sedan började själva strålbehandlingen. Apparaten gav ifrån sig ett pipande ljud och strålade mig från två håll. Hela proceduren på sjukhuset tog kanske 20 minuter och själva strålningen kändes inte alls. Sköterskan sa att jag fick ganska hög dos strålning på en gång och att det blir mycket slaggprodukter för kroppen att göra sig av med, så därför kunde jag bli trött efteråt. Det känner jag av nu, några timmar senare.

Innan jag gick till sjukhuset var jag och köpte böcker att läsa under veckorna som jag blir inlagd i Uppsala. Det blev två romaner av Carlos Ruiz Zafón (som skrev bestsellern Vindens skugga), klassikern Svindlande höjder av Emily Brontë och så en bok av en författare jag aldrig läst förut - No och jag av Delphine de Vigan. Urvalet gick snabbt och var väldigt slumpmässigt i pockethyllan.

Vilken bok eller författare tycker du vore bra läsning på sjukhusrummet i Uppsala? Jag tar gärna emot tips! 

2 kommentarer:

  1. Tidvattnens furste av Pat Conroy är en bra bok!

    Louise

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Du kanske behöver boktips även om du inte blir inlagd enligt planerna.
    Högre än alla himlar och Blå koral av Louise Boije af Gennäs om du inte läst dem. Molnfri bombnatt av Vibeke Olsson är också bra.
    Hälsningar
    Anna

    SvaraRadera