onsdag 29 maj 2013

Bakslag: Stamcellstransplantationen uppskjuten

Nyss hemkommen från strålbehandling två. Kände som vanligt inget under själva behandlingen men när jag kommer hem börjar illamåendet. Försöker lugna magen med lite yoghurt och två tabletter primperan. När jag ligger i soffan i fosterställning och hoppas att jag ska slippa kräkas ringer telefonen. Det är en sköterska på Akademiska sjukhuset som berättar att det dykt upp ett problem när min tilltänkte donator hälsoundersöktes. Han blev inte godkänd. Vad som var problemet exakt visste hon inte, men det har bestämts att min behandling skjuts upp. Jag ska inte till Uppsala på måndag och man ska söka efter en ny donator. 

Det känns jobbigt att allt blir försenat när jag hade ställt in mig på ett visst datum. Nu vet jag inte hur länge jag får vänta och om jag kommer att behöva ytterligare cytostatika under tiden. Men förhoppningsvis ska det inte dröja så länge, det fanns tydligen fler möjliga donatorer i registret som de kan utreda.

2 kommentarer:

  1. Oh nej vad trist. Jag håller tummarna för att dom snabbt finner en ny donator till dig. Hoppas du mår bättre från illamåendet iaf:( Kram Jenny i Bromma

    SvaraRadera
  2. Håller tummarna för dig!
    Det blev precis lika för mig, den första tänkta donatorn klarade inte de sista proverna så de fick börja leta en ny. Datumet blev framskjutet men jag klarade mig från yttligare behandlingar. Den första var från USA men sen fick jag en från Sverige, konstigt att de inte tog honom först då de sa att han var lika bra, å bra blev det:)

    SvaraRadera