lördag 30 mars 2013

Andra behandlingen med Adcetris

På skärtorsdagen var det dags för behandling två med Adcetris. Dagen innan hade jag fått lämna blodprover och när jag kom till cytostatikamottagningen fick jag veta att värdet för mina vita blodkroppar var lågt. Därför togs det ett nytt blodprov för att se så att det inte hade sjunkit ytterligare. Som tur var såg det ok ut och efter en timmes väntan kunde behandlingen dra igång. Eftersom jag kände lite stickningar i kroppen första gången jag fick Adcetris fick jag en allergimedicin förebyggande. Den gjorde mig jättesömnig och jag var trött hela kvällen efteråt. Några stickningar kände jag inte. Jag kände mig lätt illamående under kvällen och dagen därpå, men jag behövde inte ta några tabletter. Idag mår jag som vanligt, känner inga biverkningar. Det är väldigt skönt om det får fortsätta så.

Idag flyttade jag mina två hästar från ridcentret där de har varit uppstallade till mina föräldrars gård på landet. Där kommer de att få bo tills jag återhämtat mig efter stamcellstransplantationen, någon gång i höst/vinter. Efter transplantationen (planerad i juni) kommer det att vara några månader då jag inte kommer kunna rida eller ens vara i stallmiljö eftersom det är mögelsporer och bakterier där som kan orsaka besvärliga infektioner när immunförsvaret är nedsatt. Under den perioden blir det bäst att ha hästarna på landet i stora hagar där de kan beta och ha semester tills jag är frisk nog att ta hand om dem själv igen.
Jag kommer sakna manegen på ridcentret, men i gengäld får jag ändlöst många fina ridstigar i skogen att njuta av i vår, så det här blir nog en bra lösning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar