onsdag 13 mars 2013

Sökande efter en stamcellsdonator

Fem dagar sedan jag fick första dosen med Adcetris och än så länge mår jag jättebra! I går red jag ett dressyrpass med min häst och inte heller stygnen efter operationen av venporten störde mig särskilt mycket. Blev tröttare än vanligt efteråt, men det är ändå enorm skillnad mot hur jag har mått när jag fått andra behandlingar tidigare.

Min bror fick lämna ett blodprov för att se om han skulle kunna vara donator av stamceller till mig. För syskon är det 25 procents chans, men tyvärr visade det sig att vi inte passade ihop. Nu får jag hoppas att det finns en givare ute i stora världen som kan hjälpa mig. Det finns ett svenskt register med stamcellsdonatorer som heter Tobias Registret. Men tyvärr är det inte så stort. Det går också att få en donator från Tyskland, där finns det tydligen fler som donerar stamceller. Men det behövs förstås fler donatorer, eftersom det är så svårt att hitta två personer som passar ihop med varandra. Jag hade aldrig ens hört talas om att man kan donera stamceller innan jag själv blev sjuk, så det känns som att det skulle behövas informationskampanjer om detta.

Jag undrar vad som händer om det inte går att hitta en donator till mig. Jag vet att behandlingen med Adcetris kan förlängas ett par månader, men sedan? Att kunna göra den här transplantationen är i nuläget min enda chans att bli frisk. Mitt liv hänger på en annan människas generositet, någon som inte ens träffat mig eller vet vem jag är.

2 kommentarer:

  1. Fy fan för cancer! Jag är alla fall stamcellsdonator, tror många blodgivare är det, det är där informationen brukar finnas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hatten av för dig och alla som donerar stamceller eller blod. Ni är hjältar! Kram

      Radera