tisdag 5 mars 2013

Adcetris - nytt hopp för cancerpatienter

På fredag ska behandlingen med Adcetris starta. Enligt planen ska jag bli behandlad var tredje vecka, minst fyra gånger. Jag har ägnat lite tid åt att samla lite information om Adcetris. Här är vad jag har fått fram:

Adcetris började användas i USA under 2011 och blev godkänt för användning inom EU den 25 oktober 2012. (Andra namn för samma preparat är SGN-35 och brentuximab vedotin.) I Sverige är Adcetris godkänt för att behandla vuxna med Hodgkins som haft minst två återfall och där autolog stamcellstransplantation inte har hjälpt eller inte är ett alternativ (Läkemedelsvärlden).

Läkemedlet är en antikropp som förts samman med ett cellgift. När man behandlar med det gör det att koncentrationen av cellgift blir hög i cancercellerna men inte i övriga kroppen (Internetmedicin). Eftersom Adcetris använts så kort tid så finns det ännu ingen stor erfarenhet. Enligt Läkemedelsvärlden har det gjorts en studie med 102 patienter där resultatet var att 75 procent av patienterna helt eller delvis svarade på behandlingen och där 33 procent svarade fullständigt. Men det har inte gjorts någon kontrollbehandling till studien, så jag tolkar det som att det ännu är för tidigt för att veta hur effektivt Adcetris egentligen är, eller hur det verkar på längre sikt. Men hittills verkar det tydligen mycket lovande.

Möjliga biverkningar som min läkare har berättat om är: Domningar i händer och fötter (neuropati) och diarré. Han tror inte att jag kommer att få problem med dåligt immunförsvar, men när jag läser om Adcetris på nätet så står det att neutropeni (för lite vita blodkroppar) förekommer. Andra biverkningar som jag läst om är trötthet, kräkningar, feber, förstoppning, hyperglykemi (för högt blodsocker), trombocytopeni (för lite blodplättar) och tumörlyssyndrom (en allvarlig komplikation där man blir sjuk på grund av att cancercellerna bryts ned).

Att läsa bipacksedlar kan ju göra en livrädd. All cytostatika har i princip hemska beskrivningar över olika biverkningar som kan inträffa. Att läsa om Adcetris gör mig lite orolig, men samtidigt så tänker jag att jag inte har drabbats av några svåra biverkningar tidigare, så det kommer nog att gå bra den här gången också.

Min rädsla vägs upp av att jag också hört och läst flera positiva omdömen om Adcetris. Jag har läst om tre patienter med stora tumörer, där inga andra cellgifter hjälpt, men där Adcetris varit väldigt effektivt. Jag var även i kontakt med en engelsk kvinna vars dotter fått Adcetris följt av en allogen stamcellstransplantation, alltså samma behandling som jag ska gå igenom. Dottern hade haft problem med just domningar i händer och fötter, och hade haft en del långdragna infektioner efter transplantationen. Men idag, 1,5 år senare jobbade hon och var fortfarande cancerfri. Sådana historier är riktigt skönt att höra!

Min läkare tror att fler patienter med svårbotad Hodgkins kommer att kunna bli friska med hjälp av Adcetris i kombination med allogen stamcellstransplantation. Det känns hoppfullt att vetenskapen går framåt. Adcetris är faktiskt det första nya läkemedel som har godkänts för behandling av Hodgkins lymfom sedan 1977 (CancerTreatment.net). Även om erfarenheten ännu är liten och jag inte vet om Adcetris kommer att hjälpa just mig, så är jag ändå tacksam att möjligheten finns att prova detta. 

Har du blivit behandlad med Adcetris? Vad är dina erfarenheter?

1 kommentar:

  1. Hoppas allt kommer att gå så bra som möjligt. Än så länge går det jättebra för Anniken i Norge som precis gjort allogen transplantation efter Adcetris: http://veientilbakeigjen.blogspot.se/

    hälsningar Louise

    SvaraRadera