lördag 29 december 2012

Färd mot ljuset


Jag har långledigt sedan julhelgen och har varit på landet i flera dagar för att åka längdskidor och pyssla med min häst. Det är skönt att veta att dagarna blir längre och längre nu, att ljuset är på väg tillbaka.

Än så länge har jag inga besked om provet som togs i Uppsala. Om det är Hodgkins lymfom som är tillbaka i lymfkörteln under levern så verkar det som att jag har två alternativ på behandlingar. Endera får jag en bromsande behandling med cytostatika inriktad på att hålla cancern i schack i så många år som möjligt. Eller, så får jag göra en högdosbehandling med en allogen stamcellstransplantation, alltså stamceller från en annan person. Enligt min läkare blir mellan 10 och 30 procent av hodgkinspatienterna botade av den behandlingen, och det är den enda kända metod just nu som kan bota mig.

Nackdelen med den allogena stamcellstransplantationen är att den är riskfylld eftersom det inte är säkert att de nya stamcellerna och min kropp kommer överens. Om jag får den behandlingen kan jag i värsta fall dö om kroppen stöts bort. Klarar jag behandlingen finns det risk för att jag drabbas av något som kallas GVHD. Det beror också på att kroppen stöts bort av de nya stamcellerna och gör att man till exempel kan få utslag, klåda, pigmentförändringar i huden och  problem med slemhinnor och mage. Biverkningarna kan bli kroniska, men jag vet ännu inte hur vanligt det är. Men det skrämmer mig.

Jag tänker mycket på vilken behandlingen som vore bäst för mig. En bromsande behandling där jag kan leva med bra livskvalitet i många år? Eller ta chansen att bli cancerfri med den riskfyllda behandlingen, men som i värsta fall kan leda till ännu ett återfall och eventuella GVHD-biverkningar livet ut?

Om jag säkert kunde veta att jag skulle bli botad så skulle jag nog inte tveka att göra den allogena stamcellstransplantationen. Men nu är chansen bara mellan 10 och 30 procent enligt min läkare. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra, det är nog det svåraste val jag ställts inför någon gång. För att kunna välja behöver jag mer information. Jag undrar hur länge jag kan förväntas leva med en bromsande behandling? Hur länge kan jag få cytostatika innan kroppen inte orkar mer?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar