måndag 23 februari 2015

"Fri från cancer med naturlig läkning"

"Malin vill bli fri från cancern med naturlig läkning", så lyder rubriken till en artikel i MVT som publicerades för ett par veckor sedan. Malin Edman, som artikel handlar om, fick diagnosen Hodgkins lymfom i stadie 2A förra året, men har tagit beslutet att inte ta emot konventionell behandling i form av cellgifter eller strålning:

"Det kändes inte rätt för mig att välja cellgifter och strålning. Att det går emot allting som jag tror på och den kunskap som jag har. Man vet att cellgifterna gör oss sjukare eftersom de slår ut alla kroppens celler, inte bara cancercellerna, och det är sällan man känner sig sjuk av själva cancern. I Sverige är man trångsynt och outbildad när det kommer till komplementärmedicin och andra sätt till friskhet gällande cancer", säger hon i artikeln.

Istället har Malin tagit till alternativa metoder i hopp om att bota cancern, t.ex. en behandling med värme i Tyskland (hypertermi), träning, massage, hälsosam kost, kosttillskott m.m. Enligt artikeln har två av hennes tumörer krympt och resten förblivit stabila. Men läkarna ser inte det som ett bevis för att det verkligen fungerar.

"Min läkare menar på att jag inte ska vara glad eftersom risken finns att min cancer bara växer extremt långsamt och det känns som ytterligare ett slag i ansiktet. Läkarna här vill bara behandla mig med cellgifterna men om jag tar cellgifterna skulle jag bara må sämre, eftersom cellgifterna även angriper och förstör de friska cellerna."

När jag läser om Malin blir jag bedrövad. När jag fick min diagnos för några år sedan fick jag höra att det var cirka 90 procents chans att jag skulle bli botad av den första cellgiftskuren, ABVD. Det är väldigt bra utsikter för en cancerbehandling. Att få återfall i Hodgkins, som jag har fått, hör trots allt till undantagen. Men ålder och tumörernas spridning påverkar prognosen och genom att inte behandla sig i tid kanske hon faktiskt går miste om sin stora chans att bli botad, även om hon skulle ångra sig senare.

Malin har rätt i att cellgiftsbehandling slår hårt mot hela kroppen, inte bara mot cancercellerna. I artikeln säger hon att man sällan känner sig sjuk av själva cancern, utan det cellgifterna ställer till med. Det stämmer, men att man inte känner av cancern beror ju bara på att det inte hunnit växa sig tillräckligt stor eller sitter på ett ställe så att organen påverkas. Cellgifter är ett stålbad, men som de flesta av oss är beredda att gå igenom för att få chansen att bli friska. Kroppen kan återhämta sig efteråt. Någon annan effektiv metod för att bota Hodgkins finns inte dokumenterad. Innan cellgiftskombinationen ABVD började användas var Hodgkins en dödsdom.

Risken är att Malin begår sitt livs misstag. Trots att läkarna säger att hon en dag kommer att "drunkna i sina egna lungvätskor och kvävas" om hon inte behandlar cancern står hon fast vid sina alternativa metoder, metoder som inte har vetenskapligt bevisad effekt. Hypertermi till exempel - att höja kroppens temperatur för att göra cancercellerna mer sårbara, har det gjorts för få studier på för att veta om det verkligen gör skillnad (enligt SBU, Statens Beredning för medicinsk utvärdering).

Stora livsstilsstudier visar att det är mindre risk att drabbas av cancer om man tränar och äter hälsosamt, det har vi alla hört. Men hur det ser ut på individnivå är det mycket svårare att säga något om. Och det går ju inte att dra ett likhetstecken mellan de befolkningsstudierna och att kost och träning skulle kunna bota någons cancer där den redan har fått fäste. Vad cancer beror på är inte ens helt klarlagt. Det är väldigt komplext och varierar mellan de olika cancertyperna. Det tycks inte bara handla om yttre påverkan och omständigheter, utan ibland också om ärftlighet. Vad gäller Hodgkins ser man i vissa fall att en vanlig virusinfektion kan fungera som en utlösande faktor.

Det cirkulerar så många påståenden om hälsa i medier, och på nätet kan man läsa om alternativa metoder som rena mirakelkurer. Om det låter för bra för att vara sant så är det sannolikt det också. Om Malin har rätt och kan bli botad enbart genom att stärka kroppens eget läkande så vore det förstås fantastiskt. Och hennes val att inte använda cellgifter och strålning måste förstås accepteras. På den punkten har hon rätt att själv bestämma över sitt eget liv. Men jag tycker att det är ett vansinnigt beslut och jag hoppas att artikeln inte kommer att påverka fler att gå samma väg. Jag kan lätt föreställa mig den förtvivlan jag skulle känna om någon vän eller närstående skulle ta samma beslut.


Fotnot: I juni 2015 skrev Malin Edman på Instagram att hon börjat med cytostatikabehandling: "I have decided to do the chemo after fighting 18 months with my holistic healing... unfortunately things took a turn for the worse and I hade to make a new protocol for myself. I am now combining my chemo-treatment with my holistic treatment and my doctor is really great, listening to my wishes and open for discussion."

6 kommentarer:

  1. Tack för det här inlägget! Jag är medlem i Facebookgruppen Läka naturligt där de diskuterade det här inlägget. De verkligen hyllade henne medans de menade att alla som tar emot cellgifter har skrivit på sin egen dödsdom. Jag har sett upp till kunskapen hos många av de här människorna men det här gjorde mig bara så ledsen och förvirrad.. Flera sa att de aldrig någonsin skulle ta cellgifter, de påstod att fler dog av cellgifterna än av själva cancern. Jag undrar hur många som håller fast vid det den dag de själva står där.. Jag får just nu behandling med cellgifter och visst, det är verkligen inte bra för kroppen och det kanske är så att livslängden förkortas osv osv.. Men jag tar hellre chansen och går igenom det här om det innebär att jag får leva några lyckliga år (helst många) till, än att inte ens försöka kämpa och bara invänta sin död, i bästa fall en livslång kamp för att försöka hålla cancern i schack. Nej tack.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar! Jag resonerar precis som du och tycker det är helt galet om folk verkligen uppfattar cellgifter som farligare än vad cancer är som sjukdom. Allt fler blir ju faktiskt botade från cancer i den "vanliga" sjukvården med cellgifter och strålning, behandlingar som även utvecklas till det bättre hela tiden. Alla rön om vad man ska äta osv för att stärka sin kropp, var är de hämtade ifrån, hur mycket utgår egentligen från ordentliga upprepade studier? Att ett visst ämne i ett livsmedel kunnat hämma cancerceller i ett provglas eller hos i en råtta säger ju inte så mycket om hur effektivt det är i en människokropp där fler faktorer spelar in tänker jag. Att något använts länge traditionellt i någon kultur är inte heller ett argument som försäkrar att det är en tillförlitlig metod. Det känns som att de mest extrema naturligt-läkande-människorna är helt okritiska till rönen inom alternativmedicinen och förkastar allt annat. Att påstå att fler dör av cellgifter än av själva cancern är ju helt vansinnigt. Det är verkligen att underskatta cancer som sjukdom. Jag tror vi har mycket att vinna på att äta sunt, motionera osv. Men att tro att det är det enda som behövs för att bota aggressiv cancer, det är att gå för långt. Jag ångrar inte mina tuffa behandlingar. Jag hade förmodligen inte levt idag utan dem. Lycka till med din behandling, jag är i alla fall övertygad om att du gör rätt som tar emot den.

      Radera
  2. Hej Jenni!
    Vilket bra inlägg du skrivit med hänvisning till egna erfarenheter, vetenskap och sunt förnuft.
    Hans Hagberg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Hans! Vad kul att du tittat in på min blogg.

      Radera
  3. Hmm.. Jag tror att läkemedel utvecklas hela tiden och att dagens cellgifter hjälper många men att dem också är att välja mellan pest eller kolera. Antikroppar och biologisk medicin är på stark frammarsch. Jag tror inte man ska dömma ut alternativa terapier helt, många har blivit friska och bättre och somliga har också avlidit, precis som med vanliga terapier. Jag besökte en patient med blodcancer som var dödsdömd enligt läkarna men genom alternativa terapier tillfrisknade helt.Det var i torsby för 20 år sedan.I Tyskland.England,Mexiko,Polen etc. är alternativa terapier betydligt vanligare och vissa sjukhus har både skolmedicin och alternativmedicin vägg i vägg.Sverige är väldigt konservativt när det gäller att behandla svåra sjukdomar med vanlig behandling TILLSAMMANS med alternativa terapier. Lite synd då inte EN utan mängder av människor blivit friska av olika alternativa behandlingsformer (och då ska man ha i minnet att det är väldigt få som vågar ta steget utanför skolmedicinen). Har man inte läst och varit intresserad av hälsovägen uppfattas nog alternativa terapier som helt främmande och hokus pokus trams. Man måste ta reda på fakta läsa,surfa och träffa människor som återhämta sig med olika terapier och inte vara trångsynt och lägga sig fullständigt platt för skolmedicinen.Ditt liv är i DINA händer. Läkare inom alternativa terapier och skolmedicinen är din bundsförvanter. Självklart finns det många skojare inom alternativmedicin, men man får surfa runt och kolla vad som är rimligt.Man ska nog inte heller lita på att läkemedelsföretagen är så solidariska utan det är mest pengar som räknas.

    // Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Problemet med många alternativa metoder, så som jag uppfattar det, är att det just är så svårt att ta reda på fakta. Mycket har ju inte fått bevisad effekt i ordentliga studier - sådana studier som "vanliga" läkemedel och behandlingar får gå igenom. Jag tycker att Cancerfonden skriver bra om konventionell behandling och alternativ behandling i den här artikel: https://www.cancerfonden.se/artiklar/stort-intresse-for-komplementar-och-alternativ-medicin
      Jag håller med om att läkemedelsföretag inom skolmedicin vill tjäna pengar - självklart - men det vill också företag som säljer alternativa behandlingar. När man kommit till vägs ände i den "vanliga vården" är nästan alla villiga att prova något annat - det skulle jag också göra. Och det tror jag tyvärr att många oseriösa utövare skor sig på. Jag är inte en motståndare till all alternativ behandling - jag tycker bara det är sorgligt när människor HELT förkastar beprövade behandlingar som vi vet kan bota - och istället förlitar sig på något som är mycket mer osäkert.

      Radera