torsdag 16 oktober 2014

Rädsla för återfall

De senaste dagarna har en våg av rädsla för återfall sköljt över mig. Det känns i bröstet och gör mig så uppskruvad att det är svårt att sova. Inget konkret har triggat igång det, mer än vetskapen att jag fortfarande är i högriskperioden. De flesta återfall kommer inom två år efter behandlingen och det stämmer för alla mina. Det första kom efter tre månader, det andra efter ett och ett halvt år, det tredje efter knappt ett år. Nu har det gått ett år och tre månader sedan min transplantation. Kanske är det därför rädslan byggts på. Jag är rädd för att allt ska rasa igen. För att jag ska tvingas börja om.

1 kommentar:

  1. Hej igen!
    Inte undra på att du våndas! Mycket kraft går åt att oroa sig för olika saker och i perioder blir himlen ganska mörk av orosmoln i vanliga fall. Hur är det då inte för dig, efter allt du har gått igenom! Det kan vi som inte har varit i samma allvarliga situation aldrig riktigt förstå. Det är tortyr att bära med sig rädslan för återfall! Du verkar så stark och frisk så jag tror att du har återvunnit hälsan. Lev i nuet och försök njuta av allt som ger dig positiv energi.

    Medresenären

    SvaraRadera