lördag 5 april 2014

9 månader sedan transplantationen

I går var jag till Uppsala för 9-månaderskontroll, och jag lämnade sjukhuset med positiva besked. Mina blodvärden såg bra ut och den lindriga GVHD som jag haft i munnen har nästan försvunnit. Jag har fortfarande något förhöjda levervärden, men såpass lite att det inte var något att oroa sig för tyckte läkaren, och därför får jag nu ytterligare sänka min kortisondos.

När jag var i Uppsala fick jag även inhalera ett läkemedel som är förebyggande mot lunginflammation. Det görs en gång i månaden och går till på så vis att jag får andas in ånga genom ett munstycke i ungefär en halvtimme. Läkemedlet, som alltså finns i ångan, är lite retande för lungorna, men det var inte förrän igår som jag reagerade på det. Efter inhalationen märkte jag att det var tyngre att andas, det pep i bröstet och jag var rosslig i några timmar efteråt. Även fast jag visste att det är en vanlig och ofarlig reaktion så kändes det jobbigt - jag blir alltid orolig när det är något med mina lungor. Men när jag vaknade i morse så var rossligheten borta.

På förmiddagen åkte jag till stallet för att träna dressyr med Baluba. I bilen, på väg dit, kände jag mig stressad och mådde inte särskilt bra, men efter en stund i sadeln var de jobbiga tankarna försvunna. Det är det fina med att träffa min häst, att hon får mig att slappna av och styr om mina tankar. Jag är övertygad om att det är den bästa terapi och avslappning jag kan ägna mig åt. När jag är med Baluba finns det inte utrymme för att tänka på vad som hände igår eller vad som händer imorgon. Mitt fokus hamnar istället på kommunikationen mellan oss, här och nu.

3 kommentarer:

  1. Hej! Bättre utlåtande går nästan inte att få, eller hur. Det är helt förståligt att du känner bävan för allt som avviker från det normala. Men så här långt verkar ju allt gå åt rätt håll.
    Trevligt att det går bra i det nya stallet.
    Du säger att ditt fokus är på hästen och den kommunikationen. Hade en arbetskamrat vars stora intresse var hennes häst. Fokus var på hästen, sysslorna, stallkompisarna, träning och tävlingar.
    Hon prioriterade hästen framför pojkvännen och resten av familjen. Det blev ohållbart och relationen upplöstes, vilket blev en stor sorg. I efterhand insåg hon orsaken. Bättre att tänka efter före. Allt måste ha rimliga proportioner.
    Sköt om dig och din omgivning.
    Vän på nätet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tråkigt det som hände din arbetskamrat, men jag känner inte igen mig i den beskrivningen.. Mvh Jenni

      Radera
  2. Bra.
    Glad påsk!
    Nätvännen

    SvaraRadera