söndag 12 januari 2014

Tack för högkostnadsskyddet!

Jag följer en amerikansk blogg om en tjej som precis som jag drabbats av Hodgkins lymfom. Hon kämpar nu med att samla in pengar för att ha råd att göra en allogen stamcellstransplantation, då hennes försäkring inte täcker hela kostnaden. När jag läser hennes inlägg känner jag stor tacksamhet för det sjukvårdssystem vi har i Sverige, där vården jag får inte hänger på vilken försäkring jag tecknat.

En autolog stamcellstransplantation kostar ca 400 000 kr, enligt en läkare som citeras i en artikel från Akademiska sjukhuset. En sådan har jag fått gå igenom, liksom en allogen stamcellstransplantation som torde kosta minst lika mycket. Dessförinnan ABVD-behandlingen, IKE, strålning, operationer och röntgenundersökningar... Den vård och de cytostatikabehandlingar jag har fått har säkerligen kostat långt över miljonen... Det är hisnande, och då har jag bara räknat med kostnaderna som inlagd. Utskriven från sjukhuset krävs fortfarande många mediciner och vissa av tabletterna är väldigt dyra.

Några exempel:
  • Sandimmun är en medicin som alla transplanterade får i åtminstone tre månader. 50 tabletter kostar ca 1000 kr och räcker i knappt en månad.
  • Valcyte har jag fått ta i flera månader mot virusinfektion med CMV: En månads förbrukning på 120 tabletter kostar avrundat 29 200 kr.
  • En månads förbrukning av Revolade för att öka antalet trombocyter i blodet - 18 000 kr.
  • Zarziosprutan som jag nu tar en gång i veckan - ca 500 kr per spruta.
Till detta tillkommer kostnader för kortisontabletter, annan virusmedicin, förebyggande medicin mot svampinfektioner, antibiotikakurer...

Helt gratis har förstås inte alla dessa mediciner varit för mig. Men eftersom de ingår i högkostnadsskyddet behöver jag inte betala mer än 2200 kr per år, och det är i sammanhanget inte en dålig rabatt.

Så bland larmen om allvarliga misstag i vården och långa köer så vill jag lyfta fram något grundläggande som fungerar bra. Visst vi betalar mycket skatt i Sverige, men jag skulle inte vilja se en utveckling där vi byter ut vårt sjukvårdssystem mot hur det är i exempelvis USA. Än en gång, jag är så tacksam över att inte behöva bekymra mig om någon försäkring kommer att täcka min behandling eller om jag kommer att ha råd med medicinen som läkaren skriver ut.

2 kommentarer:

  1. Hej igen!
    Tänkvärda saker som du tar upp. Det är så lätt att ta så mycket för givet. Alla borde i en sådan situation ha rätt till bästa tänkbara vård! Det gäller ju livet! Vilken vånda att behöva tänka på om man har råd eller rätt försäkring! Vi har mycket att vara tacksamma för i vårt samhälle och i vår vardag.
    Medresenären

    SvaraRadera
  2. Tack för det svenska systemet.
    Hörde precis på radion att i Indien är det en svart marknad på njurar för transplantation.
    De allra fattigaste säljer sin ena njure för att få pengar till överlevand. Det berättades om en svensk som fått köa väldigt länge för njurtransplantation men som åkte till Indien. Blev behandlad och åkte sedan hem och fick eftervård. Enligt svensk lag får man inte köpa organ men man får inte nekas eftervård. Vidare berättades om en yngling på Fillipinerna som hade en bror som fängslats av maffian. Pojken sålde sin ena njure för att få pengar att lösa ut sin bror med.
    Maffian fick pengarena med broderen släpptes inte. Tragiskt.
    Lägger gärna skatt till sjukvården.
    Vän på nätet

    SvaraRadera