torsdag 16 januari 2014

Galopp i snön

Så blev det vinter! Förutom obehaget med att köra bil i halkan (usch!) så tycker jag att det är mysigt med snön och kylan. När jag var ute på landet föll flingorna hela dagen och i skogen var det alldeles tyst. Det enda som hördes på ridturen med Baluba var hovarnas pulsande.

Nu känner jag mig lite stadigare i sadeln och vågar rida ut själv igen. Jag kan trava lite längre sträckor utan att få mjölksyra i benen och när Baluba är pigg får hon galoppera lite i uppförsbackarna. Det känns underbart för varje liten sak som jag orkar göra igen, sådant jag gjorde innan transplantationen. Jag går fortfarande omkring i ett lyckorus över att få må så här bra, inte ha någon feber eller tröttsam infektion.

När jag lämnade blodprover i tisdags såg mina värden bra ut och mina blodplättar hade till och med ökat i antal. Det är första gången sedan transplantationen och jag hoppas att det är ett tecken på att min benmärg börjar återhämta sig. 

 Det enda jag kan klaga på är att mina ögon ömsom rinner, ömsom känns torra och svider. Det är nog en släng av GVHD, men om det inte blir värre än så här så är det något jag kan stå ut med.

5 kommentarer:

  1. Jag känner igen det där lyckoruset efter min egna långa sjukdomstid, det är du värd att få njuta och vara glad äntligen. Eftersom jag är en högriskpatient så har jag idag tagit influensavaccinet. Nu kommer den i och med kylan, jag antar att du fått det skyddet.
    Underbar vinterbild, solen skiner och du mår mycket bättre. Så glad för din skull <3
    Kram Kerstin

    SvaraRadera
  2. Hej! Sagohästen ser ut att vara i prima form och även den som har förmånen att sitta i Balubas sadel. Underbart! Tag vara på varenda tillfälle att njuta! Positivt med proverna och jag gläds verkligen med dig!
    Medresenären

    SvaraRadera
  3. Vad härligt att det äntligen vänt för dig!
    Efter min transplantation så har jag haft besvär av torra ögon. Det kan vara GVH men de vet dom inte då symtomen kan va detsamma. Jag provade alla möjliga tårersättninsmedel utan något vidare resultat MEN sen blev jag tipsad om en ny sort som heter Cationorm och den klarar jag mig inte utan. På natten har jag en ögonsalva som heter Vita-pos och den är också jättebra. Dessa preparat beställer jag till ett mycket lägre pris på apotea men de finns även på Kronans droghandel. Sen blev jag tipsad om Membrasin som är ett havtorn extrakt som ska vara bra mot alla kroppens slemhinnor och även det har gett bra resultat. Nu var jag drabbad av mycket torra ögon men tänkte bara ge lite tips som kan vara värt att testa. Så länge jag använder detta kontinuerligt så är ögonen syntomfri idag.

    Lycka till med allt!

    SvaraRadera
  4. Vilken vacker bild!! Jag blir så glad av att läsa om alla framsteg och att du kunnat vara ute och rida rida i vintervädret, hoppas det blir fler härliga dagar! KRAM!

    SvaraRadera
  5. Vilken vacker bild! Vilken lycka för dig och din familj! Ni är värda detta! Njut!
    Du är tacksam och förnöjd med den förbättring som skett. Klagar inte, är ingen gnällspik. Beundransvärt. Kanske ögonen regerar på blåst och kyla. Det gör mina och det yttrar sig med tårar. Använd sim-, slalom-, eller innebandyglasögon. Det gör jag.
    Vän på nätet

    SvaraRadera