tisdag 9 juni 2015

Genomtrött

Ikväll är jag trött och känner mig olustig hela jag. Sådana dagar kommer ju ibland. Det är nog sviter från gårdagen. Då blev jag sövd på sjukhuset för skrapning av livmoderhalsen och provtagning från livmodertappen eftersom mina cellprover tidigare visat på lätta förändringar.

Att jag fått cellförändringar beror på ett virus, och jag tror att mitt dåliga immunförsvar sedan transplantationen har gjort mig extra sårbar för detta. Det är min egen teori, men en gynekolog sa till mig att kvinnor som fått immunsänkande läkemedel ska lämna cellprover var sjätte månad.

Jag fick fasta hela förmiddagen och sedan vänta ett par timmar i operationsavdelningens väntrum utstyrd i de där underliga kläderna man får när man ska opereras - formlösa långa knästrumpor, sjukhusnattlinne och så någon slags städrock med 80-talsmönster på. Hur tänkte designern till dessa kläder? Det kan vara praktiskt och billigt utan att vara så fult kan jag tycka.

Själva provtagningen och sövningen gick bra och läkaren såg inget som såg onormalt ut. Jag får nu vänta på svaret i ungefär sex veckor.

Jag har arbetat idag och det har flutit på bra, ända tills kvällen då all energi rann ur mig. Nu känner jag att jag behöver en riktigt god natts sömn.

3 kommentarer:

  1. Hej Jenni. Jag hittade din blogg idag. Vad glad jag blev. Jag fick diagnosen Hogkins lymfom för några dagar sedan, 5 juni för att vara exakt. Så jag är precis i början av min resa. Jag har också en blogg. Internet är som du sa både välsignelse och förbannelse, det finns mycket matnyttigt men verkligen inte allt...idag hittade jag en annan blogg om en som hade samma cancer. Den slutade med att han dog. Känns ju väldigt kul att läsa om....min fråga till dig, som är veteran i sammanhanget, om du har några tips på bra fb-grupper eller så....det är ju förvirrat livet just nu....
    MIn blogg, om du vill läsa, finner du på:
    http://ingenknolformigtack.blogg.se/
    Stor kram//Ulrika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ulrika. Jag förstår att det kan kännas uppochned just nu, när du just fått din diagnos. Jag gick runt som i en dimma, det kändes så overkligt, skrämmande och svårt att förstå. Men det har gått bra, man tar sig igenom behandlingarna en efter en och till slut är man ute på andra sidan, och krafterna kommer tillbaka. Det finns en Facebookgrupp som heter "Hodgkins lymfom blodcancer". Den tycker jag är väldigt bra. Och du får självklart fråga mig om det är något du undrar. Jag gillar också Annikens blogg http://veientilbakeigjen.blogspot.se/ Hon har haft flera återfall precis som jag, men är idag frisk. Kram/ Jenni

      Radera