fredag 6 juni 2014

Tacksamhet

Jag läser om många som har det svårt efter sina stamcellstransplantationer och känner djup tacksamhet för att jag mår så bra som jag gör idag. När jag tänker tillbaka på alla dagar på sjukhuset, på illamåendet och tröttheten så får jag en stor klump i magen. Jag hoppas att jag aldrig behöver gå igenom något sådant igen.

11 månader har gått sedan transplantationen. Jag behöver fortfarande ta en massa piller varje dag, bland annat kortison, men dosen är inte så hög längre. Mina blodvärden är stabila och jag har fått mycket bättre kondition. Det är en fröjd att gå långa promenader utan att bli trött, att till och med kunna jogga korta stunder! Jag minns hur det var när jag knappt orkade resa mig från sängen, när det var jobbigt att bara stå på benen.

Mina lungor piper, men det lugnar mig något att jag nu inte blir onormalt andfådd när jag anstränger mig. Det talar för att det inte är något allvarligt fel. Jag kommer få ett säkrare svar om ett par veckor när jag ska göra ett nytt lungfunktionstest.

Den här sommaren vill jag suga in så mycket kraft som det bara går. Jag är tacksam över att få den här tiden att läka.

4 kommentarer:

  1. Ha en riktigt fin och solig sommar! Det finns en låt som heter "Soak up the sun", lyssna gärna på den och fyll dig med så mycket kraft det bara går.

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Jag har ju följt din resa före, under och efter transplantationen. Den har inte varit en dans på rosor och jag kan förstå din klump i halsen. Många stunder av förtvivlan, ångest och panik har jag kunnat utläsa av det du har förmedlat, blandat med en enastående vilja och hopp om att bli frisk och stark och att få leva ett normalt liv som en tjej i din ålder har rätt till.
    Önskar dig en skön sommar och en underbar höst!

    Medresenären

    SvaraRadera
  3. Hej Jenni!
    Ja, det är verkligen en resa du gjort.
    Klokt att se denna sommaren som en läkningstid. Unnar dig allt gott.
    Vän på nätet.

    SvaraRadera