söndag 11 maj 2014

Känsliga lungor

Antibiotikakuren är slut och det rosslar och piper fortfarande i mina lungor. Mina levervärden är inte heller normala, men har blivit lite bättre. Annars mår jag bra, men förkylningen är seg. Har varit krasslig i tre veckor nu.

Att mina lungor och min lever reagerat så här på förkylningen tror min läkare har att göra med att jag haft GVHD, alltså att det nya immunförsvaret angripit organen och gjort dem känsligare än normalt. Det gör att jag får mer besvär av en vanlig förkylning än vad jag annars skulle ha.

Det är otäckt, samtidigt är ju lätt GVHD en viktig del av behandlingen. Tanken är att det nya immunförsvaret på samma sätt ska angripa cancercellerna vilket mitt gamla immunförsvar inte klarade av.

Jag önskar bara att jag slapp vara rädd både för cancer och för GVHD.

1 kommentar:

  1. Hej!
    Jag förstår din bävan för cancer och GVHD men kan ändå inte sätta mig in i din situation helt och hållet. Jag vet att det går långdragna virusinfektioner och förmodligen är det en sådan du har drabbat av. Maj månads väder har ju gynnat virusvarianter men enligt SMHI så är bättring på väg i slutet av veckan. Önskar dig god bättring så att du slipper att oroa dig! Skönt att du kan koppla av med din häst!
    Medresenären

    SvaraRadera