tisdag 8 september 2015

Förhöjd sänka - väntan på röntgen


Sänkan var förhöjd på kontrollen. Fan.

Det behöver inte betyda något farligt, men nu väntar röntgen, väntan, oro, rädsla, klumpen i magen, trycket i bröstet, känslan att livet rinner ifrån mig, att det återigen kanske styr undan, in i något jag inte vill.

Men, som sagt, det kanske inte är något. Röntgen kanske är helt ren, den höjda sänkan är en retlig virusinfektion som min kropp kämpar med utan att jag vet om det. Det är kanske ett skrämskott.

När jag lämnar sjukhuset känner jag mig helt matt. Jag leder hem cykeln och gråter hela vägen.

När jag kommer hem sätter jag igång och städar. Helt plötsligt står jag inte ut med röran - och den som består av disk och prylar och damm kan jag i alla fall göra något åt.

I morgon ska jag kliva upp som vanligt och cykla till jobbet. Men jag undrar om jag får någon sömn.

6 kommentarer:

  1. Fyy håller tummarna för en helt vanlig virusinfektion! Kraaaam:)

    SvaraRadera
  2. Hej Jenny! Kikar in till dig ibland när du har skrivit något. Förstår verkligen din oro, verkligen, efter allt du varit med om. MEN, förhöjd sänka får man ofta vid förkylningsvirus. För 3 år sedan drabbades jag av den ena virusinfektionen efter den andra - sänkan låg på runt 50-60. Sedan dess har jag inte varit förkyld alls. Det är som livet, det går upp och ner! Ville bara skriva till dig och säga det. Oro är den värsta sjukan! Ha det så gott//Varma hälsningar Kerstin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kerstin! Ja, jag hoppas verkligen att det är ett vanligt förkylningsvirus. Jag vet ju att det kan vara så, men oron för det värsta är svår att skaka av sig. Och oron är, som du säger, kanske den värsta sjukan. Tänk så mycket tid man ägnar åt att oroa sig! (ofta i onödan) /Jenni

      Radera
  3. Hej Jenni, hade tänkt skicka en kommentar till dig när jag sett fjällvandringsbilderna - för du ser så sund och harmonisk ut där. Blev inspirerad själv att fjällvandra och har gjort en liten tur nyss - det syresätter en verkligen både fysiskt och psykiskt och är något att återvända i tanken till för att samla kraft. Hoppas du kan göra det nu och att oron minskar något.

    Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Mia, ja det är något väldigt läkande med att vara ute i naturen. Kul att du också kom iväg till fjällen! Jag får lite samma känsla när jag är hos min häst också. Det gäller att hitta sina sätt att tanka energi, det tror jag är jätteviktigt. /Jenni

      Radera