torsdag 7 juli 2016

Tre år sedan stamcellstransplantationen

Lämnar hus 50 på Akademiska sjukhuset med bra besked!
Fjärde juli är ett speciellt datum för mig - det var då jag fick ta emot stamcellerna från min donator, behandlingen som var min chans att bli frisk från cancern. Nu har det gått tre år och det känns stort. För några dagar sedan var jag på Akademiska sjukhuset för den årliga kontrollen och allt såg bra ut. Jag har fått veta att de flesta återfall efter stamcellstransplantationer vid Hodgkins lymfom sker inom tre år och att nu har passerat den "gränsen", känns väldigt hoppfullt.
Jag känner en sådan enorm tacksamhet gentemot min donator, mannen i Tyskland som jag inte vet mer om än att han var i 35-årsåldern när han donerade till mig. Jag har tänkt att jag ska skriva ett brev till honom som sjukhuset kan vidarebefordra, berätta att behandlingen har gått bra och vilken hjälteinsats han har gjort för mig och hur mycket det har betytt.
Det slog mig att allt blod i min kropp och min benmärg är nu av samma sort som hans. Jag har helt och hållet bytt blod. Det är fascinerande att behandlingen fungerar.
 
Sedan några dagar tillbaka har jag semester och det har varit skönt att bara få vara hemma och ta dagen som den kommer. De första dagarna av ledigheten regnade det ihärdigt och jag var rädd att jag inte skulle få möjlighet att ligga och läsa böcker i hängmattan under eken som jag hade sett fram emot. Men de senaste dagarna har det varit soligt och varmt och det har blivit några timmar med noveller av Haruki Murakami och Alice Munro.

På ängarna vid huset pressar de hö och plastar till rundbalar. Det doftar så gott av timotejen. Sommar!



4 kommentarer:

  1. Va härligt, grattis! Fascinerande hur man "bara" kan byta blod sådär. Ni verkar bo så otroligt fint, önskar dig en underbar semester:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket, önskar dig också en trevlig sommar!

      Radera
  2. Hej Jenni! Det är längesedan som jag skrev någon kommentar men jag har följt din blogg regelbundet och jag har gläds verkligen med dig. Du ser strålande ut och det syns verkligen att du vågar hoppas och känna lycka över livet som det ter sig nu. Det är helt fantastiskt att du har tagit dig så här långt. Vilken mödosam resa du har varit med om! Vilken styrka du måste ha innerst inne som har tagit dig igenom denna svåra tid. Jag önskar dig hälsa, lycka och stort hopp inför framtiden! Lev väl och tillåt dig att njuta av varje dag.

    Kramar från Medresenären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket för att du har följt min blogg och skrivit så värmande och fina kommentarer under den här tiden. Önskar dig också hälsa, lycka och en härlig sommar! <3

      Radera